Jak zachowywać się na siłowni aby nie przeszkadzać innym ćwiczącym i nie zwracać na siebie niepotrzebnie uwagi?

2018-04-18
Jak zachowywać się na siłowni aby nie przeszkadzać innym ćwiczącym i nie zwracać na siebie niepotrzebnie uwagi?Każda siłownia komercyjna czy klub fitness ma swój wewnętrzny regulamin, z którym należy się zapoznać i podpisać przed wykupieniem karnetu. Przestrzeganie go jest bardzo ważne, jednak oprócz tego regulaminu na siłowni panuje szereg niepisanych zasad, które także wypadałoby przestrzegać. Skąd masz je znać? Przed rozpoczęciem treningów należy np. poczytać o odpowiednim zachowaniu się na siłowni oraz o ogólnych zasadach panujących na siłowni czy klubie fitness w internecie.  Niektóre zachowania są oczywiste, a i tak nie każdy się do nich stosuje. Oto niepisane zasady zachowania się na siłowni.

Włóż odpowiedni strój

Oczywiście, każdy ma swoje upodobania jeśli chodzi o strój: jedna osoba lubi ćwiczyć w stroju przylegającym do ciała, inna w luźnym. Ktoś lubi odkrywać dużo ciała, a ktoś inny zakrywa jak najwięcej. O gustach się nie dyskutuje. Jednak wybierając strój na siłownie zwróć uwagę na to, by był "taktowny", i mimo że np. lubisz mieć na sobie jak najmniej, włożenie spodenek, które nie zakrywają całego tyłka nie jest odpowiednie. Na siłownie trzeba się ubrać taktownie, by nie "razić" i zniesmaczać swoim ubiorem innych. 




Odpowiedni strój na siłownię

Zmień obuwie

Niby oczywiste - a wiele osób nie stosuje się do tej zasady, głównie w okresie wiosenno-letnim, gdy na dworze jest sucho. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z  tego, że mimo iż jest sucho, piach do butów i tak się przyczepi, a podczas ćwiczeń zostanie na siłowni. Może być na podłodze, macie, sprzęcie - wszędzie. "Chrupiący" piach pod butami nie jest miłym doznaniem dla pozostałych ćwiczących. Ale oprócz zachowania porządku - zmiana obuwia jest bardzo ważna także, a może przede wszystkim, ze względów zachowania higieny osobistej. Podczas treningu noga się poci (wiadomo). Wykonując trening w obuwiu codziennym, a później kolejnego dnia wkładanie go znów na nogi na pół dnia nie jest ani miłe, ani higieniczne, ani zdrowe. Należy spakować do torby obuwie zmienne, które jest przeznaczone do treningów, a po treningu je zmienić.



Buta na zmianę na siłowni

Zachowaj higienę osobistą na odpowiednim poziomie

Jeśli przychodzisz na siłownie np. po pracy, szkole, wiadomo - Twoje ciało jest już "zmęczone" po całym dniu i warto byłoby je odświeżyć. Prysznic przed treningiem jest wskazany, będziesz czuć się świeżo i komfortowo. Oprócz tego, jeśli robisz trening siłowy, a później zdecydujesz się np. na krótki trening cardio - warto między jednym a drugim treningiem zmienić koszulkę. Maszyny są ustawione najczęściej jedna przy drugiej i obok może ćwiczyć osoba, która dopiero co rozpoczęła trening. Warto zadbać również o jej komfort i w miarę możliwości nie "uprzykrzać" treningu innym użytkownikom swoim zapachem czy wyglądem. Czysta koszulka (lub być może nawet szybki prysznic) sprawi, że sam będziesz czuł się lepiej, czyściej, bardziej komfortowo a trening będzie znacznie przyjemniejszy. Pamiętaj także o bezwzględnej konieczności wzięcia prysznica po zakończonym treningu.


Używaj ręcznika

Ręcznik jest nieodłącznym atrybutem każdego trenującego, ponieważ daje możliwość wytarcia spoconego ciała. Bardzo praktycznym wykorzystaniem ręcznika jest także pokrywanie nim sprzętu na którym będziesz ćwiczyć, dzięki czemu zapewnisz sobie higieniczne warunki treningu.

Ręcznik na siłownie

Wytrzyj sprzęt kardio

Wiadomo, że podczas ćwiczeń na sprzęcie kardio (rowerku, bieżni, orbitreku itp.) nasze dłonie się pocą. Po zakończonym treningu należy zdezynfekować wszystkie elementy sprzętu (np. uchwyty, komputerek), które miały kontakt z naszym ciałem. Robi się to przy użyciu płynu dezynfekującego oraz jednorazowych ręczników papierowych, które znajdują się w każdym klubie i siłowni w widocznym miejscu (gdyby miała miejsce sytuacja, że nie możesz nigdzie zlokalizować akcesoriów do dezynfekcji) - zapytaj pracowników klubu, na pewno wskażą Ci miejsce gdzie się znajdują. Jest to bardzo ważne ze względów higienicznych. Z drugiej strony pomyśl: chciałbyś rozpocząć treningi na rowerku, którego rączki są "mokre" z potu? Chyba nie.....


Odkładaj sprzęt na miejsce i zostaw sprzęt przygotowany dla kolejnych ćwiczących

Bardzo ważne jest, by odkładać na miejsce sprzęt z którym ćwiczymy, np. hantle czy sztangi. Jest to nie tylko dobra maniera, ale także dbanie o bezpieczeństwo treningu pozostałych ćwiczących (i swoje także). Sprzęt siłowy położony byle gdzie, byle jak sprawia, że na siłowni robi się bałagan i nieład, co jest bardzo niebezpieczne dla użytkowników. Bardzo łatwo jest się potknąć np. o sztangę, co może skutkować na prawdę poważnymi konsekwencjami. Oprócz tego, pamiętaj, aby przygotowywać sprzęt dla kolejnych ćwiczących: nie każdy podnosi taką samą wagę np. na sztandze. Niekiedy początkujący mają nawet problem aby zdjąć z gryfu obciążenie o dużej wadze. Dlatego nie utrudniaj treningu innym, po prostu posprzątaj po sobie.


Ułożone hantle na siłowni

Upewnij się, czy maszyna na której chcesz ćwiczyć / sprzęty które chcesz wykorzystać są wolne

Przed dostosowaniem ustawień maszyny do swoich potrzeb upewnij się, że jest wolna. Być może ktoś, kto na niej ćwiczył zszedł tylko na chwilkę aby np. kupić wodę i za chwilę wróci do ćwiczeń - a tu niespodzianka. Podobnie z obciążeniami na sztandze: tak jak było wspomniane we wcześniejszym punkcie, ćwiczący powinien "rozebrać" sztangę z obciążeń po skończonym treningu, jednak nie zawsze się tak dzieje. Tak czy tak, zawsze rozejrzyj się, czy sprzęt jest na pewno wolny, a pozwoli to na uniknięcie niezręcznych sytuacji i zakłopotania.


Nie utrudniaj treningu innym 

Zawsze zwróć uwagę, czy nikomu nie przeszkadzasz. To bardzo ważne, również dla Twojego bezpieczeństwa. Nie przepychaj się pomiędzy ćwiczącymi, poczekaj, aż ktoś skończy wykonywać ćwiczenie. Warto również zwrócić w tym momencie uwagę na to, gdzie powinno się ćwiczyć: wielu ludzi ćwiczy na środku przejścia, aby był widoczny dla wszystkich. Nie o to chodzi, ćwicząc na przejściu stwarzasz niebezpieczeństwo dla siebie i innych. Trzeba się nawzajem szanować. Jednak gdy jest sytuacja, że na siłowni jest masa ludzi, zdarza się, że przejścia również są zapełnione ćwiczącymi. Wtedy należy szczególnie zwracać uwagę, aby innym nie wchodzić w drogę i nie stwarzać niebezpieczeństwa. 


Gdy chcesz poplotkować - wyjdź do szatni

Niekiedy zdarza się, że niektórzy sprawiają wrażenie jakby nie przyszli na trening, a na pogaduchy. Więcej czasu rozmawiają niż ćwiczą. Jest to często bardzo irytujące dla pozostałych użytkowników i często wprowadza na siłowni niepotrzebny chaos. Nieodpowiednim zachowaniem jest także ciągłe korzystanie z telefonu podczas treningu -odbieranie SMS-ów czy głośne rozmowy nie należą do eleganckich zachowań. Jeśli czekamy na ważny telefon czy sms, jak najbardziej możemy mieć telefon przy sobie aby odebrać połączenie, jednak po odbytej rozmowie najlepiej zostawić telefon w szatni lub depozycie, by po prostu nas nie rozpraszał. Często spotykaną sytuacją są głośne rozmowy podczas treningu cardio: cała sala ma okazję słyszeć o ostatniej nieudanej randce czy wizycie u lekarza osoby "chodzącej" na bieżni czy trenującej na rowerku. To bardzo nieeleganckie zachowanie nie tylko na siłowni ale w każdym miejscu publicznym.

ćwicz a nie rozmaiwaj

Nie blokuj maszyn

Niedozwolone jest blokowanie maszyn. Bywa czasami, że jedna osoba ćwiczy na maszynie 30 minut, ale nie jest to typowy trening. Niektórzy czytają np. książki czy magazyny, a trening schodzi na dalszy plan. Nie wolno tego robić, ponieważ ktoś może czekać aż skończymy by skorzystać z zajmowanej przez nas maszyny. Gdy lubisz czytać książki lub czasopisma - pójdź do kawiarni czy parku i czytaj do woli. Jednak pamiętaj, że siłownia jest miejscem gdzie się trenuje!


Pomagaj innym, ale nie bądź "wszystkowiedzący" i nadgorliwy

Ćwicząc na siłowni widzisz, że  ktoś wykonuje ćwiczenie źle technicznie i może zrobić sobie krzywdę - podejdź i podpowiedz. Jednak nie może mieć miejsca sytuacja, że trenując kilka dni uważasz się za zawodowca i wszystkich w koło pouczasz jak mają ćwiczyć. Od tego są trenerzy, którzy obserwują ćwiczących i za zwyczaj mają wszystko pod kontrolą. 
Ważne jest także, aby pomagać sobie nawzajem. Jeśli ktoś poprosi Cię o asekurację, musisz dokładnie zapytać na czym Twoja pomoc ma polegać. Jeśli nie będziesz czuł się na siłach - odmów, ponieważ zgadzając się na pomoc przyjmujesz na siebie dużą odpowiedzialność za bezpieczeństwo ćwiczącego i swoje.

Pomoc na siłowni

Siłownia jest miejscem publicznym, a więc należy się w niej odpowiednio zachowywać. Jeśli będziesz przestrzegać powyższych zasad, możesz liczyć na sympatię i szacunek pozostałych trenujących. Powodzenia!

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel