Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych i sprawić, by stały się dobrym nawykiem na cały rok?

2018-01-22
Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych i sprawić, by stały się dobrym nawykiem na cały rok?
Aby odpowiedzieć na pytanie jak wytrwać w sportowych postanowieniach noworocznych i sprawić by stały się one elementem naszego życia, najpierw należy zastanowić się dlaczego nie potrafimy wytrwać w postanowieniu i dlaczego się poddajemy. Wydaje się, że głównym czynnikiem jest tu brak silnej woli i lenistwo. Być może w niektórych przypadkach tak jest, jednak częstszym powodem jest postawienie sobie zbyt wygórowanego postanowienia, nieodpowiednie przygotowanie do jego realizacji bądź też jego realizacja w nieodpowiedni sposób. Poniżej przedstawiamy główne zasady, które są niezbędne do tego, by postanowienie noworoczne związane ze sportem przeistoczyło się w pasję i na stałe stało się elementem naszego życia.



Wyznaczenie celów możliwych do osiągnięcia

W pierwszej kolejności, aby wytrwać w postanowieniu noworocznym, należy zastanowić się nad postawionym celem: czy jest on w ogóle realny do osiągnięcia? Przykład: osoba, która waży 100 kg, postanowi sobie że chce schudnąć w dwa miesiące 50 kg. Jest to niemożliwe, a przynajmniej baaardzo niezdrowe i ryzykowne. Po jakimś czasie stwierdzi, że skoro i tak nie uda jej się osiągnąć zamierzonego efektu, to nie ma sensu w dalszym ciągu wysilać się i odmawiać sobie "przyjemności". Musimy postawić sobie cel, który mamy szansę poprzez pracę nad sobą osiągnąć. Ważne jest także, by stawiane cele były krótkoterminowe: obejmowały krótki okres czasu, np. miesiąc - dwa miesiące, natomiast należy wystrzegać się celów długoterminowych, ponieważ wtedy ciężko w nich wytrwać. Jeśli zrealizujemy cel krótkoterminowy - przedłużamy go o kolejny okres, a w razie potrzeby odpowiednio modyfikujemy. W ten sposób sprawimy, że osiągnięcie zamierzonego efektu jest blisko, nie jest "abstrakcją".

Określenie sposobu realizacji celu i odpowiednie przygotowanie się do zrealizowania postanowienia

Musisz określić, w jaki sposób chcesz osiągnąć zamierzony cel: czy sam masz odpowiednią wiedzę, która pozwoli w bezpieczny sposób realizować postanowienie, czy też powinieneś skorzystać z pomocy specjalisty, np. trenera lub/i dietetyka. Jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy z tego zakresu, lepiej skorzystać z pomocy innych, ponieważ nierozsądne treningi, nieodpowiednie korzystanie ze sprzętów siłowych czy sprzętów fitness i zła dieta mogą negatywnie wpłynąć na zdrowie i samopoczucie. Warto znaleźć trenera, który oprócz wiedzy z zakresu treningów ma także wiedzę z zakresu dietetyki (obecnie wielu trenerów posiada wiedzę w obu tematach). Wtedy to, oprócz planu treningowego otrzymasz plan żywieniowy. Pamiętaj że dieta to nie głodówka i nie warto na własną rękę kombinować, dieta musi być zbilansowana i musi zawierać posiłki, które dostarczą nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Zdrowa dieta to nie koniecznie głodówka

Wkomponuj trening w rytm swojego dnia

Nie koniecznie musisz trenować codziennie. Pamiętaj, że najważniejsza jest systematyczność. Najlepiej, jeśli zdecydujesz się na treningi 2-3 razy w tygodniu po około 60 min (zamiast siedzenia przed telewizorem). Po jakimś czasie stałoby się to dla Ciebie rutyną, treningi "weszłyby Ci w krew", a czasem, jeśli przychodzi kryzys i nie masz siły i ochoty przeprowadzić treningu - zmuś się, nie odpuszczaj. Jest to bardzo ważne, ponieważ systematyczność to podstawa. Warto też różnicować swoje treningi, nie wykonywać monotonnie tego samego, ale to zostawiamy już trenerom. 

Osiągnięcie celu nie jest proste, ale możliwe!

Wytrwać w postanowieniu to wyzwanie, ale najważniejsze jest ułożenie sobie wszystkiego w głowie: ułożenie planu realizacji i wytrwania w postanowieniu oraz uwierzenie w to, że można. Wtedy jest szansa, że postanowienie noworoczne przeistoczy się w zdrowy nawyk! Powodzenia!
Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel