Jak wybrać maty i materace do ćwiczeń?

Jak wybrać maty i materace do ćwiczeń?

 

Na skróty…

 

 

 

Podczas każdego treningu bardzo ważne jest przestrzeganie pewnych zasad zapewniających ćwiczącemu komfort i bezpieczeństwo na odpowiednim poziomie. W związku z tym w bardzo wielu przypadkach nieodzowne są pewne akcesoria, które mają do spełnienia takie właśnie zadania. Mowa w tym miejscu m. in. o matach oraz materacach – są one niezastąpione przy ćwiczeniach fitness, jodze czy pilates, przydają się również przy ćwiczeniach akrobacyjnych oraz rehabilitacyjnych.


Rodzaje mat do ćwiczeń

W sklepach ze sprzętem sportowym są dostępne różne rodzaje mat. Warto przyjrzeć się im nieco bliżej, aby wiedzieć, jaki dokładnie produkt będzie adekwatny do konkretnych potrzeb i oczekiwań.

  • Maty ochronne – to niezwykle popularny rodzaj mat, który służy do stabilizowania sprzętu sportowego. Wymaga tego szereg urządzeń, żeby wspomnieć chociażby o wioślarzach czy orbitrekach. Mata zapobiega przemieszczaniu się sprzętu, a dodatkowo chroni podłogę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Oczywiście, stabilny sprzęt to ważny czynnik przekładający się na bezpieczeństwo ćwiczącego i ogólnie jakość treningu.
  • Maty treningowe – spośród wszystkich dostępnych na rynku mat modele treningowe odznaczają się najwyższym stopniem uniwersalności. Znajdują one zastosowanie przede wszystkim przy treningach aerobowych, fitness oraz pilates. Pokryte są antypoślizgową warstwą, zaś materiałem, z którego wykonuje się je najczęściej, jest neopren. Świetnie zabezpieczają ćwiczącego przed stłuczeniami, pełnią również rolę elementu izolującego od podłogi.
  • Maty do jogi – jak sama nazwa wskazuje, są to modele o bardzo konkretnym przeznaczeniu. Są cienkie – ich grubość mieści się przeciętnie w przedziale od 2,5 do 4,5 mm. Zazwyczaj swoim wyglądem przypominają plecione dywaniki. Spełniają one głównie rolę antypoślizgową.
  • Maty Tatami – są to specjalne maty japońskie, które obecnie wykonuje się ze wzmacnianych tworzyw sztucznych (początkowo używanym do tego materiałem była wyłącznie słoma). Ten typ mat jest potrzebny tym wszystkim osobom, które trenują wschodnie sztuki walki, np. judo czy karate.
  • Materace gimnastyczne – omawiając rozmaite rodzaje mat, nie sposób nie wspomnieć również i o nich. Zazwyczaj stanowią one jedną z kategorii mat do ćwiczeń, jednakże w odróżnieniu od standardowych mat są znacznie grubsze. Można je spotkać m. in w klubach fitness, salach gimnastycznych w szkołach oraz w ośrodkach rehabilitacyjnych.

Cała oferta mat i materacy znajduje się w dziale "maty i materace".


Jak wybrać najlepszą matę/materac?

Cenowa rozpiętość mat jest spora. Najtańsze są modele treningowe – dobrą matę tego typu można nabyć już za 20 zł, najwięcej natomiast trzeba zapłacić za materac gimnastyczny, przeciętnie jest to wydatek mieszczący się w granicach od 200 do 400 zł, chociaż nie brakuje i droższych produktów. Rzecz jasna cena nie jest jedyną przesłanką decydują o zakupie. Wiedząc już, do czego ma służyć mata, należy zwrócić uwagę na jeszcze kilka innych czynników.

  • Intensywność i częstotliwość treningów – zasada jest taka, że im częstsze i bardziej intensywne są treningi, tym grubsza powinna być mata. Cienka nie sprosta wymaganiom, albowiem będzie bardziej podatna na uszkodzenia i zniszczenia. Przyjmuje się, że maty do lżejszych, rekreacyjnych ćwiczeń odznaczają się grubością poniżej 6 mm, zaś typowe maty treningowe mają grubość od 6 do 7 mm. Co się tyczy innych mat (poza matami do jogi), to przeważnie ich grubość kształtuje się w granicach 10 mm.
  • Długość – ćwiczący w pozycji leżącej musi cały zmieścić się na macie, powinna ona zatem odpowiadać jego wzrostowi bądź być nieco dłuższa, co zapewnia dostateczną swobodę.
  • Sposób składania – znakomitą większość mat można zrolować, co ułatwia ich przechowywanie oraz transport. Nie wchodzi to jednak w rachubę przy materacach gimnastycznych, więc trzeba na nie wygospodarować więcej miejsca.
  • Materiał – mata musi być wytrzymała oraz łatwa do utrzymania w należytej czystości, to zaś w ogromnej mierze jest uzależnione od materiału, z którego została wykonana.
  • Stabilność i elastyczność – dobra mata to z jednej strony mata elastyczna, a z drugiej stabilna. Nie ma prawa ślizgać się po podłodze.
  • Marka – najlepiej zainwestować w matę czy materac znanej i cenionej firmy jak np. Body Sculpture, Marbo, Hop Sport etc.

Przykładowe modele mat i materaców?

Poniżej zaprezentowanych jest kilka przykładowych modeli mat i materaców dostępnych w polskich sklepach wraz z krótką ich charakterystyką.

  • Mata do jogi BB 8301 Body Sculpture – składany model wykonany z miękkiego PCV, o właściwościach antypoślizgowych oraz o wymiarach 173 cm x 61 cm i o grubości 4 mm.
  • Materac gimnastyczny z antypoślizgiem 200x120x5 Marbo Combat – materac o wymiarach 200 cm x 120 cm i o grubości 5 cm, z zewnętrzną powłoką z wytrzymałego plawilu, bardzo wytrzymały i bezpieczny model.
  • Mata fitness DK 2256 Hop Sport – mata treningowa idealna do ćwiczeń fitness, o wymiarach 180 cm x 60 cm i o grubości 6 mm, wykonana z wytrzymałego neoprenu.
  • Materac gimnastyczny 200x120x10 T90 Marbo Combat – materac o grubości 10 cm, wytrzymały dzięki piance wtórnie spienionej, sprężysty, ze wzmocnionymi narożnikami, gwarantujący odpowiednie zabezpieczenie i amortyzację.

Więcej akcesoriów i sprzętów do ćwiczeń znajdziecie Państwo w dziale "akcesoria do ćwiczeń".

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel