Jak wybierać step do aerobiku?

Jak wybierać step do aerobiku?

 

Na skróty…

 

 

 

 

 

 

 

Aerobik to jedna z najpopularniejszych form aktywności fizycznej. Preferowana jest głównie przez kobiety. Obecnie wymienić można wiele jej odmian – jedną z nich jest step aerobik potocznie określany również mianem stepu. Pod nazwą step kryje się też specjalna platforma w kształcie prostokąta i przypominająca stopień schodów, a będąca nieodzownym elementem treningu.


Step aerobik – zalety

Step aerobik narodził się w latach 90-tych ubiegłego stulecia. Jego prekursorką jest trenerka Gin Miller. Polega on na wchodzeniu na platformę i schodzeniu z niej w rozmaitych konfiguracjach – przypomina to wchodzenie po schodach. Istnieje wiele powodów, dla których warto uprawiać tę dyscyplinę. Oto najważniejsze spośród licznych zalet tego typu ćwiczeń.

  • Step to najbardziej intensywna odmiana aerobiku. Z tego też względu jest idealnym sprzymierzeńcem osób pragnących pozbyć się nadwagi – podczas jednego treningu można spalić nawet przeszło 500 kalorii.
  • Step aerobik pozwala doskonale wymodelować sylwetkę, albowiem wzmacnia i rozwija wiele grup mięśni ze szczególnym wskazaniem na mięśnie dolnych części ciała jak np. pośladki, uda oraz łydki.
  • Ćwiczenia obniżają ryzyko wystąpienia chorób serca, poprawiają też pracę układów krwionośnego oraz oddechowego.
  • Step aerobik sprawia, że organizm staje się bardziej wytrzymały, następuje wyraźna poprawa kondycji fizycznej oraz samopoczucia.
  • Trening wspomaga koordynację ruchową.

Cała oferta stepów do aerobiku znajduje się w dziale "stepy do aerobiku".


Step aerobik – przeciwwskazania

Mówi się, że step aerobik jest w zasadzie dla każdego, ale w praktyce wygląda nieco inaczej. Jest pewna grupa osób, która powinna zrezygnować z tych ćwiczeń. Step aerobik nie jest zatem zalecany osobom, które:

  • cierpią z powodu zwyrodnienia stawów,
  • z wadami postawy.

Trzeba też liczyć się z tym, że podczas treningu mogą pojawić się z trudności z oddychaniem – w takiej sytuacji należy oczywiście natychmiast przestać ćwiczyć. W związku z tym step aerobik nie jest raczej formą treningu przeznaczoną do wykonywania w domu we własnym zakresie. O wiele bezpieczniej i rozsądniej jest ćwiczyć pod okiem instruktora. Szalenie ważna jest też tutaj technika kroków, co jest kolejnym argumentem przemawiającym za treningami w klubach fitness. Rzecz jasna w sprzedaży nie brakuje modeli stepów przeznaczonych do użytku domowego.


O czym pamiętać w trakcie ćwiczeń?

Osoby uprawiające step aerobik muszą pamiętać o przestrzeganiu wielu ważnych zasadach.

  • Przed treningiem niezbędna jest rozgrzewka obejmująca wszystkie partie mięśni, zaś po rozgrzewce zalecany jest tzw. step up – czyli układ bez zastosowania stepu.
  • Ćwiczyć należy w postawie wyprostowanej, z mocno napiętym brzuchem.
  • Na stepie i na podłodze stawia się całą stopę, nie ćwiczy się na palcach
  • O ile wskakiwanie na step jest dopuszczalne, o tyle zeskakiwanie z niego – nie.
  • Ruchy ramion dołącza się dopiero po opanowaniu prawidłowej techniki wykonywania kroków.
  • Do ćwiczeń niezbędne są bardzo wygodne buty.

Wskazówki dla kupujących

Wybierając step do aerobiku, należy zwrócić uwagę na parę aspektów, które przekładają się na jakość oraz efektywność treningu.

  • Step powinien posiadać odpowiednią, równą powierzchnię do ćwiczeń. Stopa nie ma prawa ślizgać się po niej, powinna być zatem pokryta antypoślizgową warstwą.
  • Step nie może się przesuwać podczas ćwiczeń, w związku z czym jego spód musi być wyposażony w specjalne podkładki antypoślizgowe.
  • W omawianym kontekście istotną rolę odgrywa wysokość stepu – tu zaś liczy się ilość poziomów do regulowania wysokości. Największe zainteresowanie wzbudzają modele dwu- i trzystopniowe. Zasada jest generalnie taka, że im większy stopień zaawansowania w treningach, tym większa ma być wysokość platformy.
  • Istotnym parametrem jest maksymalne dopuszczalne obciążenie sprzętu – podawane jest w kilogramach.
  • Step powinien być wykonany z wysokiej jakości wytrzymałego materiału. Aktualnie używa się do tego głównie specjalnych tworzyw sztucznych. W ramach ciekawostki można nadmienić, iż pierwsze stepy były robione z drewna.
  • Najlepsze są stepy cenionych i znanych marek takich jak m. in. Hop Sport, Axer Sport, Meteor, Spokey, Reebok (firma ta wprowadziła na rynek stepy w takiej formie, w jakiej znane są one obecnie).

Przykładowe modele stepów

Poniżej zaprezentowanych jest kilka przykładowych modeli stepów do aerobiku dostępnych w polskich sklepach wraz z krótką charakterystyką.

  • Step do aerobiku JN Hop Sport – stabilny model o regulacji wysokości na 3 poziomach i maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu 120 kg, o powierzchni 63 cm x 25 cm.
  • Step 3-stopniowy A2620 Axer Sport – model o wymiarach 27 cm x 79 cm, bardzo stabilny, o wadze 3,5 kg.
  • Step do aerobiku 3-poziomowy 31130 Meteor – model o wadze ok. 4,3 kg i o wymiarach platformy 78 cm x 29 cm, przeznaczony do stosowania przede wszystkim w warunkach domowych.
  • Step Basic 832439 Spokey – model o wymiarach 67 cm x 27 cm, o regulacji wysokości na 2 poziomach i o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu 100 kg, z antypoślizgowymi gumowymi nakładkami od spodu.
  • Steper do areobiku Easytone Step BLUE 40185BL Reebok – model o wymiarach platformy 65 x 41 cm o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu 110 kg, o specjalistycznej dwustronnej konstrukcji.

Więcej akcesoriów i sprzętów do ćwiczeń znajdziecie Państwo w dziale "akcesoria do ćwiczeń".

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel