Jak wybrać maszyny i stanowiska treningowe?

Jak wybrać maszyny i stanowiska treningowe?

 

Podstawę dobrze zorganizowanej siłowni stanowi odpowiednio dobrane wyposażenie dające możliwość wykonywania różnorodnych ćwiczeń, dzięki którym rozwijane są i modelowane wybrane grupy mięśni. Trudno wyobrazić sobie takie miejsce bez specjalnych maszyn i stanowisk treningowych, w zakresie których wybór jest obecnie ogromny. Co zatem warto wiedzieć na ich temat?

 

Jak wybrać maszyny i stanowiska treningowe

Na skróty…

 

Zalety treningu siłowego

Różnorodność w zakresie maszyn i stanowisk treningowych jest na siłowni jak najbardziej wskazana, albowiem każdy wyznacza sobie inne cele treningowe – jedni stawiają na wyszczuplanie wybranych partii ciała, inni natomiast wolą skupić się na budowaniu masy mięśniowej. W związku z tym ćwiczenia siłowe należy zawsze dobierać pod kątem indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Bez względu jednak na to, na co konkretnie decyduje się dana osoba, można wymienić wiele zalet, jakimi odznacza się trening siłowy. Oto niektóre spośród nich:

  • poprawa ogólnej kondycji, odporności i samopoczucia, co przekłada się m. in. na lepszą umiejętność radzenia sobie ze stresem,
  • zwiększenie wytrzymałości ścięgien i wiązadeł,
  • redukcja tkanki tłuszczowej,
  • usprawnienie metabolizmu,
  • obniżenie poziomu „złego” cholesterolu,
  • przyrost masy mineralnej kości.

Rodzaje maszyn i stanowisk treningowych

Na użytek siłowni – zarówno komercyjnych,  jak i domowych – wykorzystywane są rozmaite maszyny i stanowiska treningowe. Do tych najważniejszych zaliczają się:

  • bramy,
  • suwnice,
  • klatki,
  • wyciągi,
  • maszyny na mięśnie barków,
  • maszyny na bicepsy i tricepsy,
  • maszyny na mięśnie brzucha,
  • maszyny na mięśnie klatki piersiowej,
  • maszyny na mięśnie nóg i pośladków,
  • maszyny na mięśnie pleców.

Tego typu sprzęt można znaleźć w ofercie znanych i cenionych firm takich jak m. in. Marbo, Tuff Stuff, MasterSport, Hop-Sport, Steelflex, Body-Solid. Ceny kształtują się przeciętnie na poziomie kilku tysięcy złotych, ale nie brakuje i znacznie droższych modeli.

Wszystkie nasze maszyny treningowe dostępne są w dziale "maszyny i stanowiska treningowe".

Bramy

Największą zaletą bramy jest to, że umożliwia ona pracę nad praktycznie wszystkimi grupami mięśni jednocześnie. To spora oszczędność czasu i przy okazji miejsca, bo zamiast kilku urządzeń wystarczy jedno stanowisko. Ćwiczenia na bramie stanowią idealne dopełnienie treningu obwodowego (połączenie treningu aerobowego z siłowym) dla osób o średnim iw wysokim stopniu zaawansowania. Oto przykładowe modele wybrane z polskich sklepów internetowych wraz z ich krótką charakterystyką.

  • Brama ze stosem 110kg MS-W006 Marbo Semi-Pro – wielofunkcyjny model z 2 stosami po 55 kg każdy, ze zintegrowanym drążkiem 120 cm do podciągania, o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu 200 kg.
  • Brama z wyciągiem + stos 110kg MS-W004 Marbo Semi-Pro – model z 2 stosami po 55 kg każdy, z możliwością doposażenia w siedzisko i stopy, o maksymalnej wytrzymałości 200 kg.
  • Wąska brama treningowa SDC-2000G/1 Body-Solid – model z 2 stosami o masie 73 kg każdy z możliwością zwiększenia do 141 kg na każda stronę, z samosmarującymi łożyskami i gumowym oparciem dla nóg.

Zobacz "bramy do siłowni" w naszej ofercie.

Suwnice

Suwnica określana mianem maszyny Smitha umożliwia trening mięśni nóg, grzbietu, klatki piersiowej, barków oraz bicepsów przy użyciu sztangi – ze sporymi obciążeniami i bez dodatkowej asekuracji. Oto przykładowe modele z krótkim opisem.

  • Maszyna Smitha MS-U005 Marbo Semi-Pro – model o uniwersalnym charakterze, z suwadłem na tulejkach tarnamidowych, o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu 150 kg.
  • Maszyna Smitha z odciążonym gryfem MP-U014 Marbo Professional – profesjonalny model z gryfem olimpijskim 220 cm, z hakami asekuracyjnymi, o wytrzymałości rzędu 400 kg.

Zobacz "suwnice do siłowni" w naszej ofercie.

Klatki

Klatki są maszynami niezastąpionymi przy trenowaniu mięśni ramion i klatki piersiowej oraz nóg, barków i pleców. Najlepiej sprawdzają się w siłowniach komercyjnych, ale można w nie zainwestować, jeśli ktoś dysponuje w domu odpowiednią ilością miejsca na taki sprzęt. Poniżej opisane są przykładowe modele dostępne w polskich sklepach.

  • Klatka rack MS-U012 Marbo Semi-Pro – model z 13 poziomami regulacji haków, z drążkiem do ćwiczeń i z prętami asekuracyjnymi, o maksymalnej wytrzymałości wynoszącej 450 kg.
  • Klatka rack RPR-265 Tuff Stuff – model z pełnymi belkami asekuracyjnymi i uchwytami na sztangę z obu stron, z możliwością doposażenia w poręcz do pompek i wyciąg ze stosem.

Zobacz "klatki do siłowni" w naszej ofercie.

Wyciągi

Wyciągi są praktycznymi urządzeniami treningowymi, dzięki którym można pracować nad różnymi grupami mięśni – zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej. Wyciąg górny pomaga w modelowaniu mięśni ramion i grzbietu, natomiast wyciąg dolny świetnie nadaje się do ćwiczenia bicepsów. Poniżej znajdują się przykładowe modele wybrane z polskich sklepów internetowych wraz z ich krótką charakterystyką.

  • Wyciąg do sufitu MH-W105 Marbo Home – model montowany do sufitu, z kółkami na łożyskach, ze stalową linką, o dopuszczalnym maksymalnym obciążeniu 120 kg.
  • Wyciąg linowy JP26 MasterSport – model o masywnej konstrukcji, ze stalowymi linkami, ze wszystkimi elementami ruchomymi podwójnie łożyskowanymi, o maksymalnej wadze użytkownika 100 kg.
  • Wyciąg do ławek HS-1060 LA Hop-Sport – wyciąg górny o sporych możliwościach treningowych o wadze wynoszącej 5 kg.

Zobacz "wyciągi do siłowni" w naszej ofercie.

Maszyny na mięśnie barków

Maszyny na mięśnie barków służą – jak sama ich nazwa zresztą wskazuje – rozwijaniu i wzmacnianiu mięśni barków. Ogromną zaletą tych maszyn jest to, że są one skonstruowane w taki sposób, że nie ma możliwości wykonania ćwiczenia w nieprawidłowy sposób. Oto parę przykładowych modeli wybranych z oferty polskich sklepów.

  • Maszyna na mięśnie barków PLSP Steelflex– profesjonalny model o solidnej konstrukcji ze stali, ze skórzaną tapicerką, z regulacją siedziska i oparcia, wyposażony w 4 trzpienie na obciążenia, o maksymalnym obciążeniu ramion 300 kg.
  • Maszyna na mięśnie barków SSP-800G/2 Body-Solid – model z regulowanym siedziskiem i oparciem, o wadze stosu 95 kg z możliwością zwiększenia jego wagi do 141 kg lub 186 kg.
  • Maszyna do ćwiczeń barków JP20 MasterSport – model ze stalowymi linkami, wykonany z płasko-owalnych profili stalowych, o maksymalnej wadze użytkownika wynoszącej 100 kg.

Zobacz "maszyny na mięśnie barków" w naszej ofercie.

Maszyny na tricepsy i bicepsy

Maszyny nieodzowne w trenowaniu bicepsów (mięśnie dwugłowe ramion) oraz tricpesów (mięśnie trójgłowe ramion). Poniżej są opisane przykładowe modele tego typu urządzeń.

  • Maszyna na mięśnie bicepsów PLBC Steelflex – profesjonalny model o konstrukcji z wysokiej klasy stali węglowej, z regulacją siedziska i oparcia, z antypoślizgowymi stopniami, o maksymalnym obciążeniu ramion 400 kg.
  • Maszyna na mięśnie tricepsów PLTE Steelflex – model wykonany ze stali węglowej, z regulowanym siedziskiem, o maksymalnym obciążeniu ramion 300 kg.
  • Maszyna Biceps and Triceps GCBT380 Body-Solid – model z regulowanym ramieniem i siedziskiem, o doskonałej jakości tapicerce zapewniającej wysoki komfort ćwiczeń.

Zobacz "maszyny na tricepsy" i "maszyny na bicepsy" w naszej ofercie.

Maszyny na mięśnie brzucha

Wymodelowanie mięśni brzucha wymaga zarówno odpowiedniego zestawu ćwiczeń, jak i korzystania ze specjalnych maszyn, które znacznie te zadanie ułatwiają. Oto przykładowe modele, w które można się zaopatrzyć w polskich sklepach.

  • Maszyna na mięśnie brzucha SAM-900G/2 Body-Solid – model o wadze stosu 95 kg (opcjonalnie można zwiększyć wagę stosu do 141 kg lub 186 kg), z możliwością  regulowania obciążenia z pozycji siedzącej.
  • Maszyna do brzuszków RAB-336 Tuff Stuff – model dający możliwość wykonywania brzuszków oraz unoszenia tułowia, z pełną regulacją wysokości siedziska, z podstawą teleskopową i adapterem na obciążenia.

Zobacz "maszyny na mięśnie brzucha" w naszej ofercie.

Maszyny na mięśnie klatki piersiowej

Ładnie wymodelowana i wyrzeźbiona klatka piersiowa to marzenie wielu osób odwiedzających siłownie. Pomocne okazują się tu specjalne maszyny do trenowania tej właśnie grupy mięśni. Poniżej są opisane przykładowe modele takich urządzeń.

  • Maszyna na mięśnie klatki piersiowej SBP-100G/2 Body-Solid – model  z ergonomicznie wyprofilowanym siedzeniem, o ramie spawanej ze wszystkich 4 stron i o wadze stosu 95 kg.
  • Maszyna na klatkę i przywodzenie ramion JP32 MasterSport – model o obciążeniu 80 kg z możliwością rozbudowania do 120 kg, ze stalową konstrukcją i linkami, z profilowaną tapicerką.

Zobacz "maszyny na mięśnie klatki piersiowej" w naszej ofercie.

Maszyny na mięśnie nóg i pośladków

Rozwinięte i wymodelowane mięśnie nóg i pośladków to zasługa systematycznych ćwiczeń ma służących do tego maszynach. Oto kilka przykładowych modeli wraz z krótkim opisem.

  • Maszyna na łydki ze stosem MP-U119 Marbo Professional– model z miejscem na stopy, wytrzymała tapicerką, z opcją błyskawicznej regulacji, o maksymalnej wadze ćwiczącego 150 kg.
  • Maszyna na mięśnie pośladków BMM 20 MasterSport – model o maksymalnej wadze stosów 120 kg, z regulacją siedziska i ramienia, o regulacji obciążenia co 5 kg.
  • Maszyna na mięśnie czworogłowe uda SLE-200G/2 Body-Solid – model o wadze stosu 95 kg, spawany ze wszystkich 4 stron, o regulowanym oparciu.

Zobacz "maszyny na mięśnie nóg i pośladków" w naszej ofercie.

Maszyny na mięśnie pleców

Pracę nad mięśniami pleców umożliwiają odpowiednie maszyny. Oto krótki opis niektórych spośród nich:

  • Maszyna na najszerszy mięsień grzbietu MS-U007 Marbo Semi-Pro – model do ćwiczeń najszerszego mięśnia grzbietu krzyżaka, o wytrzymałości 200 kg, z ryflowaną blachą oraz z giętym uchwytem
  • Maszyna na mięśnie pleców BMM 10 MasterSport – model o wadze stosów 100 kg, z regulacją obciążenia co 5 kg oraz z 7-poziomową regulacją siedziska.
  • Wioślarz, maszyna na mięśnie grzbietu PLSR Steelflex – model pozwalający wzmacniać mięśnie ramion i pleców, o konstrukcji ze stali węglowej, z regulacją siedzenia i oparcia, o pojemności jednego ramienia 150 kg, z obciążeniami olimpijskimi.

Zobacz "maszyny na mięśnie pleców" w naszej ofercie.

Wskazówki dla kupujących

Wybierając maszyny i stanowiska treningowe, kupujący muszą zwracać uwagę na kilka istotnych kwestii.

  • Konstrukcja urządzenia powinna być wykonana z wysokiej jakości, wytrzymałych materiałów, musi być stabilna i odporna na uszkodzenia.
  • Przy zakupie sprzętu na użytek domowy trzeba mieć na względzie ilość miejsca, jakie można przeznaczyć na jego ustawienie.
  • Bardzo ważny jest rodzaj umowy gwarancyjnej, okres jej obowiązywania oraz zakres.
  • Sprzęt treningowy musi być dostosowany do potrzeb, oczekiwań i możliwości ćwiczącego.

Więcej sprzętu do siłowni znajdziecie Państwo w dziale "sprzęt siłowy".

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel