Jak wybrać ławkę treningową?

Jak wybrać ławkę treningową?

Jak wybrać ławkę treningową?

Na skróty…

 

 

Ławki treningowe to bardzo popularny sprzęt do ćwiczeń siłowych o niezwykle wszechstronnym charakterze. Należą do grona podstawowych urządzeń, jakie znajdują się na wyposażeniu siłowni czy klubów fitness. Jeśli jednak ktoś nie ma czasu na to, by takie miejsca systematycznie odwiedzać, może sprawić sobie ławkę do ćwiczeń na użytek domowy. Obecnie wiele osób decyduje się na takie rozwiązanie, warto zatem wiedzieć, jakimi kryteriami przy wyborze takiego sprzętu należy się kierować.

Zalety treningu na ławce do ćwiczeń

Na początek wypada poświęcić kilka słów korzyściom, jakie przynosi trening na ławce do ćwiczeń oraz atutom tego sprzętu. Oto najważniejsze związane z tymi zagadnieniami aspekty.

  • Ławki treningowe odznaczają się stosunkowo prostą konstrukcją, ich montaż nie powinien przysparzać problemów. Ponadto najczęściej są składane, w związku z czym idealnie sprawdzą się wszędzie tam, gdzie przestrzeń służąca do ich przechowywania jest ograniczona. Ogromnym plusem ławek jest również ich stabilność oraz możliwość dostosowania praktycznie do każdych gabarytów.
  • Trening na ławce do ćwiczeń angażuje do pracy różne grupy mięśni – dzieje się tak dlatego, iż ławki treningowe są przeznaczone do dosyć szerokiego zakresu ćwiczeń. Dzięki nim można wyrzeźbić zarówno dolną, jak i górną część ciała – wszystko zależy od konkretnego modelu oraz od indywidualnych  oczekiwań osoby ćwiczącej. Kąt nachylenia w ławkach treningowych można regulować wedle własnych potrzeb, co pozwala na izolowanie rozmaitych grup mięśni.
  • Trening nie tylko rozbudowuje i modeluje mięśnie, ale również wzmacnia je i czyni bardziej wytrzymałymi.
  • Trening poprawia koordynację ruchową.
  • Ćwiczenia na ławce treningowej pomagają w utrzymywaniu prawidłowej postawy ciała, co wspomaga także kondycję kręgosłupa.
  • Trening jest bardzo dobrym sprzymierzeńcem osób pragnących pozbyć się nadprogramowych kilogramów.
  • Systematyczne ćwiczenia wspaniale poprawiają samopoczucie – aktywność fizyczna sprzyja bowiem wydzielani serotoniny, czyli tzw. hormonów szczęścia.
  • Ćwiczenia pozytywnie wpływają na pracę układu krwionośnego.
  • Trening wzmacnia cały organizm oraz poprawia fizyczną sprawność.
  • Ćwiczenia łagodzą stres.

Ławki na użytek domowy

Ławki treningowe wykorzystywane na użytek domowy nieco różnią się od tych, które znajdują się w siłowniach. Przede wszystkim nie muszą spełniać aż tak rygorystycznych wymogów w zakresie wytrzymałości – sprzęt w siłowni musi być dostosowany do intensywnych treningów odbywających się z dużą częstotliwością. W warunkach domowych liczba osób korzystających z ławki jest znacznie ograniczona. Oczywiście, wcale to nie oznacza, że ławka nie powinna spełniać wysokich wymogów jakościowych – noc bardziej mylnego. Porządny sprzęt pochodzący od uznanego producenta to gwarancja dłuższej żywotności i efektywniejszych treningów. Dobry sprzęt można kupić już za mniej niż 200 zł, chociaż rzecz jasna cenowy zakres ławek jest bardzo duży. Spośród modeli, które z powodzeniem sprawdzą się w domu można wymienić takie jak m. in.: ławka wielofunkcyjna składana HMS L8301, ławka skośna z ciężarkami i linkami HMS L8355, ławka dwustronnie regulowana Marbo MS-L001, ławka skośna do brzuszków Marbo MH-L101, ławka do treningu mięśni pleców Kettler Tergo 7820-550, ławka do ćwiczeń York Warrior 2w1, ławka do ćwiczeń Kettler Vario 7411-550, ławka do ćwiczeń BH Fitness Optima, ławka profilowana z gumami BSB 510 Body Sculpture, ławka pozioma na mięśnie brzucha Master Sport JH-6. Cała oferta ławek do ćwiczeń znajduje się w dziale "ławki treningowe".

Częstotliwość ćwiczeń

Decydując się na zakup ławki treningowej, trzeba mieć na względzie wiele rozmaitych kwestii. Wśród nich znajdują się częstotliwość oraz intensywność ćwiczeń – każdy powinien umieć oszacować, ile czasu zamierza przeznaczać na trening. W związku z tym ławek można używać do:

  • okazjonalnych ćwiczeń – taka ławka to doskonała propozycja dla osób dopiero rozpoczynających przygodę z ćwiczeniami siłowymi oraz dla tych, którzy w ciągu tygodnia nie planują więcej niż 3 treningów (przy założeniu, że każdy z nich trwać będzie 30 min.),
  • systematycznych ćwiczeń – poprzez systematyczne treningi należy rozumieć takie, które odbywają się od 3 do 5 razy w tygodniu (przy założeniu, że każdy z nich trwać będzie 45 min.),
  • intensywnych ćwiczeń – to codzienne treningi, z których każdy trwa ok. 1 godziny.

Rodzaje ławek treningowych

Dostępne w sprzedaży ławki treningowe są przeznaczone do pracy nad poszczególnymi grupami mięśni bądź też umożliwiają różnorodne treningi. Pod tym względem wyszczególnia się następujące modele:

  • ławki proste – to najbardziej klasyczne modele służące do wykonywania wielu ćwiczeń, w tym np. brzuszków; na pierwszy rzut oka przypominają one ławki do wyciskania, różnica pomiędzy nimi jest jednak taka, iż nie są wyposażone w stojak do odkładania ciężarów,
  • ławki do wyciskania – są to modele służące do podnoszenia ciężarów, dzieli się je na płaskie oraz nachylone,
  • ławki do brzuszków – jak sama nazwa wskazuje, tego typu modele są przeznaczone w głównej mierze do pracy nad mięśniami brzucha, chociaż umożliwiają też wykonywanie i innych ćwiczeń,
  • ławki do pracy nad mięśniami pleców – odznaczają się nachylona konstrukcją, posiadają także blokadę stóp,
  • ławki łączone – jak nietrudno się domyślić, stanowią one swoiste połączenie omawianych powyżej modeli, umożliwiając dzięki temu bardzo zróżnicowany trening; są wyposażone w wiele dodatkowych funkcji,
  • ławki do ćwiczeń głową w dół – są polecane osobom skarżącym się na problemy z kręgosłupem.

Dodatkowe elementy wyposażenia

W zależności od modelu oraz od rodzaju wykonywanych na nim ćwiczeń ławki treningowe są wyposażone w rozmaite elementy takie jak m. in.:

  • wyciąg – wolnostojący lub mocowany do sufitu, ułatwia ćwiczenia na plecy, triceps oraz biceps,
  • drążek do podciągania – można go zamontować na suficie lub na ścianie, jest sporym ułatwieniem, gdy ktoś nastawiony jest na pracę nad różnymi grupami mięśni,
  • specjalne poręcze do tricepsów – ułatwiają one ćwiczenie nie tylko tricepsów oraz mięśni klatki piersiowej, ale wspomagają także trening skośnych mięśni brzucha,
  • przyrządy z systemem elastycznego oporu – znakomicie sprawdzają się przy ćwiczeniach na mięśnie nóg oraz rąk,
  • stojak na sztangę – ten element wyposażenia ławki jest obowiązkowy, jeżeli ktoś nastawiony jest na trening polegający na wyciskaniu,
  • kupując ławkę, warto od razu zaopatrzyć się w zestaw hantli, za sprawą których trening znacząco zyskuje na efektywności, a także w matę podłogową, na której zostanie ustawiony sprzęt (zapobiega to porysowaniu podłogi).   

Na co zwracać uwagę przy wyborze ławki

Przy wyborze odpowiedniej ławki treningowej trzeba koniecznie zwrócić uwagę na kilka istotnych przesłanek, które przekładają się na jakość oraz skuteczność treningu.

  • Maksymalne obciążenie – każdy znany producent podaje informacje na temat maksymalnej nośności ławki. Są one w szczególności ważne dla tych osób, które nastawiają się głównie na wyciskanie ciężarów. Ławka musi wytrzymać nie tylko ciężar ćwiczącego, ale również stojaka na sztangi i poszczególnych wsporników.
  • Rozmiar ławki – tutaj kupujący musi mieć na względzie swoje możliwości, jeśli chodzi o miejsce, jakie jest w stanie przeznaczyć na ławkę. W sytuacji, gdy są one raczej ograniczone, najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się kompaktowy model wyposażony w składany mechanizm. To zdecydowanie ułatwia przechowywanie sprzętu, a nie każdy przecież może sobie pozwolić na wygospodarowanie odrębnego pomieszczenia na sprzęt do ćwiczeń.
  • Montaż ławki – generalnie zasada jest taka, że im prostszy montaż, tym lepiej. Zwłaszcza, że użytkownik będzie musiał sobie radzić z nim w domu we własnym zakresie.
  • Wygoda – najlepiej postawić na model wyściełany, ponieważ w trakcie treningu zapewnia on ćwiczącemu większy komfort.
  • Stabilność – ławka musi być stabilna i wytrzymała, przy czym kupujący powinien zważać na swoją wagę, wzrost oraz siłę, a także stopień zaawansowania w treningach. Im większe doświadczenie, tym bardziej intensywny jest także i trening, więc musi się to przekładać na stabilność ławki.
  • Bezpieczeństwo – bezpieczna ławka to taka, która ma odpowiednio szerokie oparcie z regulowanym nachyleniem oraz regulowane siedzenie. Również i wysokość stojaka pod sztangę powinna dostosowywać się do potrzeb ćwiczącego.
  • Umowa gwarancyjna – liczy się zarówno jej zakres, jak i okres obowiązywania. Oczywiście, każdy kupujący musi koniecznie pamiętać o tym, że w ramach umowy nie da się wymienić czy naprawić sprzętu, którego uszkodzenia wynikają z użytkowania niezgodnego z przeznaczeniem.

Czego unikać?

Osoby, które mają już duże doświadczenie w treningach bądź zajmują się nimi profesjonalnie, uczulają początkujących na kilka ważnych spraw. Zwracają uwagę na to, by m. in.:

  • jeszcze w sklepie sprawdzić czy ławka jest stabilna – nie ma prawa się kołysać,
  • unikać zakupów w hipermarketach,
  • kupując przez Internet, decydować się na renomowanych i sprawdzonych sprzedawców oferujących nowy i markowy sprzęt; jeśli jest taka opcja, wybrany model można obejrzeć najpierw w sklepie stacjonarnym, a następnie nabyć online, jeśli oczywiście cena jest atrakcyjniejsza,
  • unikać ławek wyposażonych w cienkie profile oraz dużą ilość śrub,
  • sprzęt był na gwarancji oraz posiadał niezbędne certyfikaty potwierdzające jego jakość.

Konserwacja ławki treningowej

Żywotność ławki treningowej jest uzależniona od wielu czynników – jej jakości, prawidłowego korzystania z niej itp. Niebagatelną rolę w tym kontekście odgrywa też konserwacja ławki. Jest ona niezbędna do utrzymania sprzętu w należytym stanie, a składają się nią następujące czynności:

  • wycieranie miękką szmatką po każdym treningu,
  • odkurzanie co najmniej raz w tygodniu (w tym także miejsca, w którym ławka jest ustawiona),
  • sprawdzanie śrub – powinny być one porządnie dokręcone, ich stan trzeba sprawdzać minimum raz w miesiącu,
  • naoliwianie ruchomych części – raz na kwartał powinno wystarczyć,
  • przechowywanie ławki w odpowiednich warunkach (z dala od wilgoci).

Więcej sprzętu do siłowni znajdziecie Państwo w dziale "sprzęt siłowy".

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel