Jak wybrać hantle?

Jak wybrać hantle?

 Jak wybrać hantle? Na skróty…

 

 

Hantle to bardzo popularne narzędzie sportowe wykorzystywane w różnego rodzaju ćwiczeniach, m. in. fitness, rozwojowych oraz ogólnych, a także rehabilitacyjnych. Przeznaczone są zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn (chociaż hantle dla pań pod pewnymi względami różnią się od modeli dla panów – są lżejsze i wyposażone w cieńszą rączkę). Odpowiednio dobrane hantle oraz zestawy ćwiczeń przynoszą bardzo dobre rezultaty. Co zatem warto o nich wiedzieć i pod jakim kątem dopasowywać je do własnych potrzeb?

Zalety hantli i ćwiczeń z nimi

Ćwiczenia z hantlami, podobnie zresztą jak i same hantle, posiadają szereg zalet. Oto najważniejsze spośród nich.

  • W porównaniu z wieloma innymi sprzętami sportowymi hantle nie są drogie i nie zajmują dużo miejsca, ich przechowywanie nie przysparza zatem jakichkolwiek problemów. Można zabrać je ze sobą np. do pracy czy na wakacje.
  • Ćwiczenia z hantlami można wykonywać samodzielnie – nie jest to tego potrzebna osoba asystująca jak np. przy treningu ze sztangami.
  • Ćwiczenia z hantlami są bezpieczne dla stawów, ponieważ dłonie względem tułowia układają się w zupełnie naturalny sposób.
  • Zakres ruchu ciężarem jest przy treningu z hantlami jest zwiększony, co przekłada się na lepszą skuteczność ćwiczeń angażujących mięśnie do pracy ze stosunkowo dużą częstotliwością.
  • Trening doskonale wzmacnia różne grupy mięśni, m. in. mięśnie ramion.
  • Ćwiczenia z hantlami pomagają w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała.
  • Trening ładnie modeluje ciało.
  • Ogólna kondycja organizmu ulega poprawie.
  • Trening pozytywnie wpływa na psychiczne samopoczucie.
  • Ćwiczenia z hantlami są idealne dla osób planujących domowe treningi. Nie każdy dysponuje czasem bądź możliwościami, by systematycznie odwiedzać siłownię lub klub fitness.

Jakość nade wszystko

Hantle dostępne są w bardzo wielu modelach. Najlepiej zaopatrywać się w nie w sklepach sportowych, stawiając na uznane i liczące się marki takie jak m. in. Energetic Body, Platinum Fitness, Body Sculpture, Hop-Sport, Insportline, Kettler, Adidas Training, Reebok, York Fitness, Spokey. Ceny są zróżnicowane – od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Najdroższe są oczywiście narzędzia profesjonalne, przeznaczone do użytku na siłowniach, gdzie wyposażenie musi być dostosowane do dużej częstotliwości oraz intensywności treningów. Jakość hantli znajduje przełożenie na jakość treningu. Produkty pochodzące z asortymentu renomowanych producentów są wykonywane z wysokogatunkowych materiałów, dzięki czemu odznaczają się dłuższą żywotnością aniżeli modele typu „no name” oraz lepszą wytrzymałością. W markowej ofercie każdy znajdzie coś najbardziej odpowiedniego dla siebie. Cała oferta hantli znajduje się w dziale "hantle".

Rodzaje hantli

Mając na uwadze urozmaicone potrzeby oraz możliwości użytkowników, hantle można podzielić na kilka kategorii – głównymi kryteriami decydującymi o przypisaniu hantli do danej kategorii są ich masa oraz materiał, jakiego użyto do ich wykonania.

  • Hantle winylowe – ich wewnętrzna część zrobiona została z masy betonowej, zaś zewnętrzna z winylu. Zakończenia są tu okrągłe – żeby hantle nie turlały się po podłodze, zastosowano w zakończeniach żłobienia. Waga tych hantli mieści się przeciętnie w zakresie od 1,5 do 5 kg. Są one dość duże – z tego też względu nie są najlepszą propozycją dla osób z małymi dłońmi.
  • Hantle neoprenowe – ich wewnętrzna część jest najczęściej zrobiona z żeliwa, natomiast powłoka zewnętrzna jest neoprenowa (neopren to specjalna odmiana kauczuku syntetycznego), dzięki czemu hantle dobrze leżą w dłoni i nie ślizgają się (wysokiej klasy neopren nie wchłania wilgoci). Waga tego typu hantli waha się przeciętnie od 0,5 do 5 kg.
  • Hantle z uchwytami – do ich produkcji używany jest najczęściej neopren. Uchwyt jest zapinany na rzep, co niewątpliwie przemawia na korzyść hantli, ponieważ takie rozwiązanie świetnie chroni je przed wypadnięciem z dłoni. Jego minusem jest jednak to, że powierzchnia dobrze wchłania wilgoć, co powoduje po pierwsze – brzydki zapach, a po drugie – szybsze zużywanie się hantli.
  • Hantle gumowe – odznaczają się one znakomitymi właściwościami antypoślizgowymi. Wśród nich można wyszczególnić trzy rodzaje. Pierwszy z nich stanowią modele pokryte w całości gumą. Są one nieduże, a ich waga oscyluje w granicach od 0,5 do 5 kg. Drugim rodzajem są hantle, w których guma znajduje się jedynie na zakończeniach. Ważyć one mogą nawet i 50 kg. Natomiast w trzeciej odmianie  z gumy wykonane zostały tylko nakładki.

Rodzaj treningu

Decydując się na któryś z omówionych powyżej rodzajów hantli, trzeba mieć na względzie przede wszystkim swoje potrzeby oraz oczekiwania względem treningu – jego typ odgrywa w tym kontekście bardzo ważną rolę. Kierując się zatem tym właśnie aspektem, należy pamiętać o kilku sprawach.

  • Trening siłowy – wymaga on posiadania co najmniej kilku kompletów hantli różniących się wagą (ewentualnie można zaopatrzyć się w krótki gryf oraz w obciążenia). Hantle, w których jest możliwość regulowania natężenia, są wielce praktyczne i pomocne w treningu siłowym, albowiem pozwalają na „podkręcenie” intensywności treningu.
  • Trening aerobowy – tego typu ćwiczenia są najchętniej wybierane przez kobiety. Cechuje je spore zróżnicowanie, a niektórym spośród nich towarzyszą dość gwałtowne ruchy. Dlatego też trzeba mieć absolutną pewność, że hantle nie wyślizgną się z rąk – polecane są tu zatem modele z uchwytami.
  • Trening dla osób początkujących – komuś, kto dopiero rozpoczyna swoją przygodę z ćwiczeniami, są zalecane lekkie hantle, na początek najrozsądniej zdecydować się na modele o wadze wynoszącej 0,5 kg. W miarę upływu czasu i nabierania wprawy w treningach można stopniowo zwiększać wagę hantli. Mięśnie muszą mieć czas, by przywyknąć do ćwiczeń z obciążeniami, tak więc „na dzień dobry” nie ma co ich zbytnio forsować.

Wskazówki dla kupujących

W tym miejscu warto wspomnieć jeszcze o kilku dosyć istotnych kwestiach, które mogą pomóc w wyborze najbardziej odpowiednich hantli.

  • Kupując hantle, nie zaszkodzi wykonać po kilkanaście powtórzeń jakiegoś nieskomplikowanego ćwiczenia. W ten prosty sposób można przekonać się czy wybrany model jest za ciężki lub wręcz przeciwnie – zbyt lekki. Ważne tutaj jest też to, czego oczekuje od treningu dana osoba – czy stawia raczej na budowanie siły, czy też może wytrzymałości. Jeśli na to pierwsze, najlepszą opcją będą hantle o mniejszej wadze, ale ilość powtórzeń określonych ćwiczeń należy zwiększać. W przypadku pracy nad wytrzymałością jest odwrotnie – cięższe hantle i mniejsza ilość powtórzeń.
  • Ważnym czynnikiem przeświadczającym o wyborze hantli jest to, którą grupę mięśni chce ćwiczyć użytkownik. Najrozsądniej zatem mieć zawsze pod ręką kilka kompletów przystosowanych do rozmaitych ćwiczeń – z mniejszym bądź większym obciążeniem.
  • Zaleca się ćwiczenia, przy okazji których wypróbowywane są hantle o różnej wadze.

Funkcjonalność i bezpieczeństwo

Istotnymi kryteriami wyboru hantli są funkcjonalność oraz bezpieczeństwo ich użytkowania. Warto więc przyjrzeć się im zakończeniom. Tradycyjnie spotykane są zakończenia owalne – niestety, nie należą one do zbyt praktycznych, ponieważ po odłożeniu na podłogę zaczynają się turlać. Praktyczniejsze są zatem modele o zakończeniach np. kwadratowych bądź trójkątnych. W trakcie ćwiczeń niejednokrotnie zdarza się i tak, że hantle wyślizgują się z dłoni – w ten sposób można nie tylko porysować podłogę, ale też i sobie zrobić krzywdę, zwłaszcza gdy hantle odznaczają się większą wagą. Aby unikać takich sytuacji, należy zwracać uwagę na materiał, z jakiego hantle zostały wykonane – np. modele neoprenowe bądź gumowe amortyzują upadki. Innym rozwiązaniem może być przykładowo zaopatrzenie się w hantle z uchwytami.

O czym pamiętać podczas treningu?

Ćwiczenia z hantlami wymagają pamiętania o kilku sprawach. Dzięki tym wskazówkom można mówić o bardziej efektywnym treningu. Na szczęście wszystkie poniższe odruchy można bez problemu przekuć w nawyki.

  • Podczas ćwiczeń, przy wyproście, nie wolno blokować kolan oraz łokci.
  • Wszystkie ćwiczenia powinny być wykonywanie bardzo płynnie.
  • Wykonując podnoszenie bądź przysiad, osoba ćwicząca nie powinna zapominać o zatrzymaniu ciężaru na sekundę.
  • W trakcie treningu trzeba umiejętnie pracować z oddechem, robiąc wydech przy unoszeniu hantli i nabierając powietrza przy ich opuszczaniu. Warto przy tej sposobności nadmienić, iż właściwe oddychanie jest pomocne nie tylko w trakcie ćwiczeń, ale przydaje się też i wielu innych, codziennych sytuacjach.

Tutaj trzeba jeszcze koniecznie dodać, iż żaden trening nie przyniesie spodziewanych rezultatów bez odpowiedniej diety (dotyczy to wszelakich form aktywności fizycznej, nie tylko ćwiczeń z hantlami). Niezbędne jest zatem popracowanie nad sposobem odżywiania się, pewne przyzwyczajenia na pewno trzeba będzie zmienić bądź też całkowicie się ich pozbyć.

Przykładowe ćwiczenia z hantlami

Wariantów ćwiczeń z hantlami można wymienić bardzo wiele. Poniżej znajduje się kilka propozycji wraz z krótkim opisem.

  • Ćwiczenie na mięśnie klatki piersiowej – należy stanąć w rozkroku i trzymając hantle, unieść przed siebie ręce na wysokości klatki, a następnie rozkładać je na boki i ponownie wracać do pozycji wyjściowej.
  • Ćwiczenie na talię – nogi w rozkroku, hantle w dłoniach, zaś ramiona luźno opuszczone wzdłuż tułowia. Następnie wykonywać klasyczne skręty – w kilku seriach. Ćwiczenie te fantastycznie modeluje mięśnie brzucha oraz wyszczupla talię.
  • Ćwiczenie na bicepsy – nogi w lekkim rozkroku, hantle w dłoniach, ramiona wzdłuż tułowia. Następnie, zginając ręce w łokciach i zwracając dłonie w stronę tułowia, należy unosić hantle. Ćwiczenie te jest doskonała propozycją dla osób pragnących wymodelować ramiona.
  • Ćwiczenie na łydki – prosta postawa, hantle w dłoniach, ramiona opuszczone wzdłuż tułowia. Jedną stopę należy postawić za łydką drugiej nogi, a potem trzeba stawać na palcach. Jest to ćwiczenie polecane osobom, które chciałyby wyszczuplić łydki.
  • Ćwiczenie na nogi – lekki rozkrok, hantle trzymane przy głowie. Następnie należy obniżyć tułów aż uda będą równolegle ułożone do podłoża. Potem powolny powrót do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie te pomaga nie tylko w modelowaniu mięśni nóg, ale i pośladków.

Więcej sprzętu do siłowni znajdziecie Państwo w dziale "sprzęt siłowy".

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel