Jak wybrać atlas do ćwiczeń?

Jak wybrać atlas do ćwiczeń?

Na skróty…Atlasy do ćwiczeń

 

 

Atlas do ćwiczeń – określany również mianem atlasu treningowego bądź kulturystycznego – jest urządzeniem o charakterze wielofunkcyjnym, umożliwiającym pracę nad różnymi grupami mięśni. Wykonywane na nim ćwiczenia to typowe ćwiczenia anaerobowe (siłowe) – służą one przede wszystkim rozbudowie masy mięśniowej, a przy okazji modelują również sylwetkę. Atlas stanowi jeden z najważniejszych elementów wyposażenia każdej siłowni, niemniej jednak tego typu sprzęt można nabyć także i na domowy użytek. Jakimi kryteriami należy się wówczas kierować i co warto mieć na uwadze?

Zalety atlasu treningowego

Dlaczego warto postawić na atlas treningowy? Istnieje bardzo wiele ku temu powodów. Jest to sprzęt, z którego z powodzeniem mogą korzystać zarówno osoby zaawansowane w ćwiczeniach, jak i początkujące – dzieje się tak dlatego, że można ćwiczyć przy różnych stanowiskach, dobierając przy tym adekwatne do swoich umiejętności wielkości obciążeń. Atlasy są urządzeniami zapewniającymi bezpieczny trening. Oto kilka spośród ich najważniejszych zalet:

  • gwarantują znakomite rezultaty – pod warunkiem jednak, że ćwiczenia będą dobrane indywidualnie pod kątem potrzeb i umiejętności danej osoby,
  • są wielofunkcyjne, ponieważ stwarzają możliwość pracy nad wybranymi grupami mięśni, przy czym każda z nich zostanie wypracowana w podobnym stopniu; ich uniwersalność wynika także z tego, iż atlas jest niejako swoistym połączeniem kilku urządzeń siłowych,
  • ich obsługa nie należy do skomplikowanych czynności,
  • trenować na atlasie może w tym samym czasie kilka osób – wszystko w tym momencie zależy od tego, w jaką ilość stanowisk jest on wyposażony,
  • wszystkie obciążenia w atlasie są w odpowiedni sposób zabezpieczone, dzięki czemu wyeliminowane jest ryzyko, iż dojdzie do gwałtownego przeciążenia organizmu.

Trening na atlasie a ćwiczenia na wolnych ciężarach

Przy tej okazji warto jeszcze kilka słów poświęcić różnicom pomiędzy treningiem na atlasie a ćwiczeniom na wolnych ciężarach – jest to kwestia wzbudzająca spore zainteresowanie, zwłaszcza wśród osób początkujących. Trzeba nade wszystko zaznaczyć, iż atlas jest znacznie bezpieczniejszy – z tego chociażby względu, że podnosząc ciężary, ćwiczący nie potrzebuje asekurującej go osoby. Ponadto ćwicząc na atlasie, można się skupić jedynie na wybranej grupie mięśni (pozostałe są w tym czasie izolowane). Ponadto można mieć też pewność, iż wszystkie ćwiczenia są wykonywane tak, jak należy, co jest zasługą odpowiedniej konstrukcji atlasu (ciężary prowadzone są na specjalnych prowadnicach lub na linkach). Nic nie stoi na przeszkodzie, by trening na atlasie łączyć z ćwiczeniami na wolnych ciężarach, ale w tym drugim przypadku nieodzowna jest asekuracja drugiej osoby.

Przeciwwskazania do ćwiczeń na atlasie

 Czy każdy może rozpocząć trening na atlasie? Otóż nie. Istnieją pewne przeciwwskazania do podejmowania tej właśnie formy aktywności fizycznej. Rzecz jasna najrozsądniejszym rozwiązaniem jest złożenie wizyty u lekarza i wykonanie zaleconych przez niego badań – to najlepszy sposób, by zorientować się w omawianej kwestii. W każdym bądź razie ćwiczenia na atlasie nie są zalecane:

  • osobom z wadami serca,
  • osobom borykającym się z problemami z kręgosłupem,
  • osobom cierpiącym na dysplazją biodrową bądź inne schorzenia ortopedyczne,
  • osobom z wadami postawy.

Dużą ostrożność powinny zachować kobiety w ciąży. Generalnie rzecz biorąc, ciąża sama w sobie nie stanowi przeciwwskazania do ćwiczeń, aczkolwiek i w tym przypadku konsultacja z lekarzem jest nieodzowna. Ciąża nie jest okresem sprzyjającym budowie masy mięśniowej, ale nie wyklucza także ćwiczeń – najważniejsze jest, by obciążenie nie było zbyt duże. Plusem takiego treningu jest to, że można przeciwdziałać nadmiernemu przyrostowi masy ciała – będąc w ciąży, łatwo stracić nad tym kontrolę.

Atlasy w siłowniach i na wyposażeniu domowym

Atlasy treningowe znajdujące się na wyposażeniu siłowni to bardzo rozbudowane, wyposażone w szereg rozmaitych opcji urządzenia. To także kosztowny sprzęt. Atlas przeznaczony do użytku domowego nie musi spełniać aż tak restrykcyjnych wymogów, co naturalnie wcale nie oznacza, iż trzeba rezygnować z wysokiej jakości. Wręcz przeciwnie. Koszt zakupu takiego urządzenia jest zróżnicowany. Istnieje możliwość nabycia atlasu w cenie poniżej 1000 zł, aczkolwiek w im większym stopniu jest on funkcjonalny, tym więcej trzeba za niego zapłacić. Oto kilka przykładowych modeli, które można wykorzystywać w treningach domowych: Body Sculpture BMG 4700, DWS HG1044C, 5000 Energetic Body, BMG 4300 Body Sculpture, Classic Kettler, Active Gym York Fitness, Master AxerFit, G112X Multigym Pro BH Fitness, G152X Global Gym Plus BH Fitness, G119X Nevada BH Fitness. Cała oferta atlasów do ćwiczeń znajduje się w dziale "atlasy do ćwiczeń".

O czym pamiętać przy wyborze atlasu?

Decydując się na zakup atlasu treningowego, należy mieć na uwadze wiele istotnych aspektów. Poniżej zamieszczona jest krótka charakterystyka najistotniejszych z nich.

  • Oczekiwania względem urządzenia – ilość funkcji oraz ich rodzaj, a także, liczba stanowisk, powinny być zgodne z potrzebami konkretnego użytkownika. Jedni są zorientowani na delikatne modelowanie sylwetki, innym natomiast zależy na bardziej zaawansowanym treningu. Model atlasu musi zatem odpowiadać indywidualnym wymogom.
  • Cena – aspektu finansowego nie sposób tutaj pominąć. Zawartość portfela w niemałym zakresie determinuje podjęcie decyzji zakupowej, aczkolwiek w tym kontekście zawsze warto pamiętać o tym, że lepiej zainwestować w lepszy jakościowo sprzęt sygnowany marką renomowanego i uznanego producenta.
  • Liczba użytkowników – należy zastanowić się nad tym, ile osób będzie jednocześnie korzystać z atlasu. W sprzedaży są dostępne zarówno jedno, jak i wielostanowiskowe urządzenia doskonale dostosowane do kilku ćwiczących w tym samym czasie.
  • Wielkość urządzenia – jest to czynnik nierozerwalnie powiązany z miejscem, jakie można przeznaczyć na ustawienie sprzętu w domu. Jeśli chodzi o powierzchnię, atlas jest dość wymagającym urządzeniem. Najlepszym rozwiązaniem jest wygospodarowanie odrębnego pomieszczenia na sprzęt treningowy. Jeżeli ktoś ma takową możliwość, może na ten cel przeznaczyć garaż, poddasze czy piwnicę.
  • Obsługa – nie powinna być ona skomplikowana, z punktu widzenia użytkownika mile widziane są wszelakie ułatwienia w tym zakresie.
  • Stabilność – urządzenie musi być dopasowane do konkretnych potrzeb oraz masy użytkownika. Na pewno o wiele bardziej stabilnego i wytrzymałego sprzętu potrzebuje osoba nastawiona na intensywne, bardziej profesjonalne treningi aniżeli ktoś, kto jedynie delikatnie chce popracować nad rzeźbą. Rzecz jasna w każdym z przypadków atlas musi być stabilnym sprzętem – w przeciwnym wypadku wpłynie to na pogorszeniu jakości treningu, nie wspominając o skróceniu żywotności samego urządzenia.
  •  Rozszerzanie poszczególnych opcji – porządny atlas powinien dawać taką możliwość. Potrzeby i umiejętności użytkownika w miarę upływu czasu zmieniają się, dlatego też warto mieć taki model, gdzie będzie można zamontować dodatkowe elementy składowe. Tego typu atlas jest co prawda droższy, ale na dłuższą metę inwestycja jak najbardziej się kalkuluje.

Trening na atlasie – podstawowe zasady

Przystępując do ćwiczeń na atlasie, trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach, dzięki którym trening będzie efektywny, kompleksowy oraz dobrze zaplanowany. Poniższe wskazówki mają charakter uniwersalny – co oznacza, że powinny mieć je na względzie wszystkie osoby ćwiczące, bez względu na stopień zaawansowania.

  • Chcąc uzyskać rezultat wyrzeźbionych i ładnie wymodelowanych mięśni, trzeba je systematycznie trenować – w przeciwnym wypadku tracą one na obwodach i stają się słabsze.
  • Pomiędzy poszczególnymi ćwiczeniami mięśnie powinny być naprężane (zasada izometryczna).
  • W miarę nabierania wprawy i zaawansowania w ćwiczeniach, należy stopniowo zwiększać ich ilość oraz intensywność.
  • Jeżeli ćwiczący miał dłuższą przerwę w treningach, to wznawiając je, powinien zaczynać od znacznie mniej intensywnych ćwiczeń (zasada ogólnej adaptacji).
  • Ćwiczenia zawsze wykonuje się w seriach.
  • Nie wolno doprowadzić organizmu do stanu jakim jest przetrenowanie, stąd tak ważny jest odpoczynek – czas na niego przeznaczony musi być proporcjonalny do intensywności i ilości ćwiczeń.
  • Podczas treningu ważne jest zachowanie odpowiedniej hierarchii ćwiczeń – na początek wykonywane są serie z mniejszym obciążeniem, zaś kolejne serie wykonuje się ze zwiększonym obciążeniem, przy jednoczesnym zmniejszaniu liczby ich powtórzeń (zasada treningu piramidalnego).

Uwaga! Zarówno przed treningiem, jak i po jego zakończeniu należy koniecznie wykonać serię ćwiczeń rozciągających – wiele osób o tym zapomina, a to poważny błąd. Tego typu ćwiczenia mają za zadanie wyciszyć organizm, ponadto ładnie rozciągają i rozluźniają mięśnie, poprawiają koordynację ruchową oraz pozytywnie wpływają na pracę układu krążenia.

Odżywki i suplementy

Osoby ćwiczące na atlasie często sięgają po różnego rodzaju odżywki oraz suplementy. Generalnie warto to robić, gdyż dopełnia to i trening, i dietę, która przy takich treningach jest bardzo ważna. Dobór odpowiednich preparatów najlepiej skonsultować z profesjonalnym trenerem. Wśród wielu dostępnych na rynku odżywek i suplementów można wyróżnić takie jak m. in.:

  • sprzężony kwas linolowy (CLA) – pomaga budować muskulaturę przy jednoczesnej redukcji tkanki tłuszczowej,
  • BCAA – aminokwasy wspomagające treningi z dużym obciążeniem, pomagają też w pozbywaniu się nadprogramowych kilogramów,
  • HMB – popularny suplement przyczyniający się do wzrostu masy mięśniowej,
  • Tauryna – aminokwas przychodzący z pomocą, gdy ćwiczący odczuwa wyraźny brak energii,
  • L–arginina – aminokwas wspomagający walkę z nadwagą oraz przyśpieszający tempo redukcji tkanki tłuszczowej.

Jak dbać o atlas?

Każdy właściciel atlasu nie powinien zapominać o jego konserwacji wydłużającej jego żywotność i utrzymującej go w dobrym stanie oraz podnoszącej poziom bezpieczeństwa. Składają się na nią następujące czynności:

  • dokręcenie sworzni i mocowań. (przed pierwszym treningiem i po dokonaniu regulacji sprzętu),
  • dokręcanie elementów łączących (minimum raz w tygodniu),
  • wymiana lub naprawa uszkodzonych/zużytych części,
  • smarowanie ruchomych części urządzenia (służą do tego odpowiednie preparaty),
  • właściwe przechowywanie atlasu (z dala od wilgoci).

Więcej sprzętu do siłowni znajdziecie Państwo w dziale "sprzęt siłowy".

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel