Jak wybrać rower treningowy?

Jak wybrać rower treningowy?

Rowery treningowe

Na skróty…


 

 

Utrzymanie dobrej formy fizycznej jest bardzo ważne – z wielu powodów. Pomagają w tym m. in. rozmaite ćwiczenia fitness, przy okazji których zastosowanie znajduje różnorodny sprzęt. Spośród najbardziej popularnych urządzeń tego typu należy wymienić rower treningowy. Przydaje się on nie tylko osobom pragnącym zachować odpowiednią kondycję, ale też i tym, które potrzebują rehabilitacji. Obecnie rynek oferuje ogromne możliwości wyboru w tym zakresie, dlatego też warto wiedzieć, jakimi kryteriami należy się kierować przy wyborze.

Zalety rowerów treningowych

Rowery treningowe mają wiele zalet. Przede wszystkim umożliwiają efektywny i skuteczny trening w warunkach domowych – nie zajmują przy tym wiele miejsca. Zmuszają do intensywnej pracy mięśnie dolnych partii ciała ze szczególnym naciskiem na mięśnie łydek, ud oraz pośladków. Trening przynosi organizmowi szereg dobrodziejstw – poprawia jego wydolność, pomaga zgubić niepotrzebne kilogramy czy uporać się z uciążliwymi bólami pleców, a także wpływa pozytywnie na układy oddechowy oraz krążenia. Mięśnie stają się bardziej elastyczne, zaś kości wzmacniają się. Oczywiście, na trening należy też spojrzeć pod innym kątem – wpływa on na poprawę samopoczucia psychicznego i skutecznie rozładowuje stres. Organizm człowieka w trakcie fizycznego wysiłku wytwarza endorfiny – czyli hormony szczęścia. Cała oferta rowerów treningowych znajduje się w dziale "Rowery treningowe".

Ważne pytania na dobry początek

Na początek należy zadać sobie kilka istotnych pytań. Najważniejsze z nich dotyczy celowości zakupu – inny rower potrzebny jest komuś, kto np. przeszedł zawał, a inny komuś, kto chce schudnąć bądź po prostu nie wypaść z formy. Nie da się też w tym momencie pominąć kwestii finansowych – trzeba jasno określić, jakiego rzędu budżet wchodzi w rachubę. Tutaj pojawia się pewna uwaga, a mianowicie taka, że opłaca się zainwestować w jakość – czyli w rower sygnowany marką znanego producenta, np. BH Fitness, Bremshey Sport, Finnlo, Hop-Sport, HMS, Horizon Fitness, Sapphire, Laubr Sport, Master Sport, Olpran, Sportop czy Vision Fitness.

Nawet osoby dysponujące stosunkowo niedużym budżetem znajdą coś dla siebie. Zdecydowanie należy natomiast unikać zakupów w supermarketach – oferowane przez nie rowery są co prawda tańsze, ale ich jakość pozostawia wiele do życzenia.

Ceny rowerów treningowych kształtują się przeciętnie na poziomie od 200 zł za model mechaniczny do minimum 2 tys. za model elektro magnetyczny. Za porządny ergometr trzeba już zapłacić co najmniej kilka tysięcy złotych, a najnowocześniejsze urządzenia tego typu kosztują ponad 10 tys. zł.

Budowa roweru treningowego

Jedną z najważniejszych przesłanek decydujących o wyborze roweru jest jego budowa – to ona determinuje pozycję podczas treningu. Tutaj wyróżnia się cztery opcje:

  • rowery pionowe - podczas treningu ćwiczący utrzymuje pozycję wyprostowaną (może też delikatnie pochylać się do przodu). Rower pionowy to znakomita propozycja dla osób borykających się z przypadłościami natury kardiologicznej. Trening na takim sprzęcie usprawnia także pracę układu oddechowego oraz ładnie modeluje mięśnie nóg. Jego minusem jest to, że obciąża kręgosłup, w związku z czym jest odradzany osobom uskarżającym się na bóle pleców. Przykładowy model: Kettler Golf P Eco 7663-600.
  • rowery poziome - umożliwiają one trening w pozycji leżącej, co po pierwsze – nie obciąża pleców, a po drugie – zmusza mięśnie brzucha do intensywniejszego wysiłku. Takie rowery są najlepsze dla osób walczących z nadwagą, a także dla tych, których praca wiąże się ze spędzaniem wielu godzin w pozycji siedzącej (pracownicy biurowi, kierowcy etc.). Przykładowy model: Comfort Evolution BH Fitness H856.
  • rowery spinningowe - to idealne rozwiązanie dla osób preferujących bardzo dynamiczny trening (często określany mianem aerobiku na rowerze). Rower jest skonstruowany w taki sposób, aby można było jednocześnie jechać i wykonywać ćwiczenia. Z tego rodzaju sprzętu korzystają m. in. zawodowi kolarze, niemniej jednak jeśli komuś zależy na utrzymaniu dobrej formy, śmiało może decydować się właśnie na rower spinningowy. Przykładowy model: Kettler Ergorace LTD 7988-880.
  • rowery hybrydowe - to swoiste połączenie modeli pionowych oraz poziomych. Świetnie sprawdzą się w przypadku osób narzekających na bóle w dolnej partii pleców. Przykładowy model: Horizon Fitness Elite H308.

Warto tutaj jeszcze kilka słów poświęcić  ergometrom – czyli specjalnym rowerom treningowym, zadaniem których jest pomiar pracy mięśni (liczony w watach). Taki sprzęt można spotkać m. in. w profesjonalnych centrach sportowych.

Mechanizm oporu w rowerach treningowych

Przy podziale rowerów treningowych pod uwagę brany jest również mechanizm oporu, jaki jest wytwarzany na potrzeby treningu (chodzi tu o sposób hamowania koła zamachowego). Pod tym względem rowery treningowe dzielą się:

  • modele mechaniczne - rowery mechaniczne odznaczają się prostą konstrukcją, co przekłada się chociażby na stosunkowo niską cenę sprzętu. Opór regulowany jest tu stopniowo lub płynnie, niejako w jednym ciągu –  przez tarcie koła zamachowego. Największym mankamentem tych rowerów jest głośna praca.
  • modele magnetyczne - opór regulowany jest w bardziej precyzyjny sposób, gdyż odbywa się to za pomocą hamulca magnetycznego. Rower pracuje cicho, co w domowych warunkach jest niewątpliwie ogromnym plusem. Modele magnetyczne dzielą się na regulowane pokrętłem oraz sterowane silnikiem.
  • modele elektromagnetyczne - działają na podobnej zasadzie, co rowery magnetyczne – z tą różnicą, że są technologicznie bardziej zaawansowane oraz mniej podatne na uszkodzenia. Do regulowania siły oporu służy w nich mikroprocesor. Rowery te „chodzą” bezszelestnie i są wyposażone w wiele przydatnych funkcji, co znajduje odzwierciedlenie w wysokiej cenie urządzenia. 

Funkcje w rowerach treningowych

O komforcie i wygodzie użytkowania roweru treningowego w niebagatelnym stopniu decydują funkcje, w jakie jest on wyposażony. W tym obszarze urozmaicenie jest spore, niemniej jednak funkcjami wzbudzającymi największe zainteresowanie wśród kupujących są:

  • pomiary prędkości, czasu oraz odległości – to jedne z najbardziej podstawowych funkcji umożliwiających uzyskanie ważnych informacji na temat treningu takich jak czas jego trwania czy pokonana w jego trakcie odległość,
  • częstotliwość pedałowania – ta opcja pozwala dowiedzieć się, w jak szybkim tempie można pracować nogami w czasie treningu,
  • zużycie energii – jest liczone w kilokaloriach, to istotne dane dla odchudzających się osób,
  • pomiar pulsu i górnej granicy tętna – na tą funkcję uwagę powinny zwracać głównie osoby z problemami kardiologicznymi,
  • pomiar tętna w fazie odpoczynku z oceną sprawności (Test Recovery) – dzięki tej funkcji ćwiczący może dowiedzieć się, w jakiej jest kondycji fizycznej,
  • ustawienia programów – w ten sposób można zaprogramować sprzęt pod kątem indywidualnych potrzeb i oczekiwań,
  • pomiar tkanki tłuszczowej (BODY FAT).

Najważniejsze parametry roweru treningowego

Kolejną sprawą wpływającą na użytkowe walory roweru treningowego są jego parametry. Do tych najważniejszych zaliczają się:

  • system hamowania – mowa o tym aspekcie była już powyżej, przy okazji opisywania modeli mechanicznych, magnetycznych oraz elektromagnetycznych,
  • masa koła zamachowego – przeciętnie mieści się ona w przedziale od 4 do 20 kg, im jest ona większa, tym bardziej płynnie pracuje rower; koło zamachowe odpowiada za wytwarzanie oporu podczas treningu,
  • stopnie obciążenia – dobry rower powinien się odznaczać dużym zakresem regulacji tychże stopni,
  • ograniczenia w zakresie masy ćwiczącego – poszczególnym modelom są przypisane limity co do maksymalnej wagi trenującego, najczęściej górna granica obciążenia sprzętu wynosi ok. 160 kg, aczkolwiek w tańszych modelach równie dobrze może być to 100 kg,
  • wysokość siodełka i nachylenie kierownicy – ważne jest to, aby te parametry były idealnie dopasowane do osoby ćwiczącej, trzeba zatem mieć raczej duży zakres regulacji w tym zakresie,
  • zasilanie – na ogół na wyposażeniu rowerów treningowych znajdują się różnego rodzaju urządzenia elektroniczne, którym potrzebne jest zasilanie; opcji do wyboru jest kilka, np. baterie czy hybrydowy system zasilania,
  • waga roweru – obowiązuje tu taka zasada, że im więcej waży rower, tym bardziej jest stabilny, zwykle waga sprzętu waha się od kilkunastu do przeszło 80 kilogramów,
  • rozmiary roweru – tu należy uwzględnić wielkość pomieszczenia, w którym zostanie ustawiony rower; najmniejsze modele posiadają rozmiary 50 x 70 cm.

Dodatkowe opcje wyposażenia

Producenci sprzętu treningowego mają na uwadze potrzeby użytkowników, doskonale też zdają sobie sprawę z tego, że na dłuższą metę trening może wywoływać uczucie monotonii. Stąd też rozmaite rozwiązania mające na celu dodatkowo go urozmaicić. Jednym z nich jest podpórka na książkę – dzięki temu trening staje się znakomitą okazją ku temu, by nadrobić zaległości w lekturach ulubionych powieści czy magazynów. Ponadto na rynku dostępne są też i takie modele, w których program treningowy został połączony z grą komputerową. Można zatem ćwiczyć i jednocześnie brać udział w wirtualnych zawodach – taki element rywalizacji z pewnością lepiej motywuje do treningu.

Czy trening na rowerze ma wady?

Nie sposób na tak postawione pytanie odpowiedzieć jednoznacznie „tak”. Trudno doszukiwać się poważniejszych wad tego typu treningu, niemniej jednak można wskazać na pewne niedogodności, jakie się z nim wiążą. Po pierwsze – trening na rowerze pobudza do pracy dolne partie ciała, głównie nogi. Górna część ciała uczestniczy w treningu w znacznie mniejszym stopniu. Po drugie – jeżeli siodełko i kierownica są źle ustawione, osoba ćwicząca odczuwa dyskomfort w postaci bólów kręgosłupa. Dlatego też tak ważne jest to, aby przy zakupie roweru zwracać uwagę na zakres regulacji tych parametrów. Warto także w tych kwestiach poradzić się specjalisty. Po trzecie – trening na rowerze może po jakimś czasie zacząć się nudzić. Tutaj z pomocą przyjdą rozwiązania, o których była mowa wcześniej. Nie zaszkodzi też przeplatać treningi domowe z treningami w klubach fitness – zawsze jest to sposobność ku temu, by nawiązać nowe znajomości i z kimś porozmawiać, co zdecydowanie przekłada się na uatrakcyjnienie treningu.

Więcej sprzętów do fitnessu znajdziecie Państwo w dziale "sprzęt fitness".

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel