Jak wybrać platformę wibracyjną?

Jak wybrać platformę wibracyjną?

 

Na skróty…

 

 

Platformy wibracyjne określane też często mianem mat wibracyjnych bądź trenażerów wibracyjnych to urządzenia fitness, które cieszą się coraz większą popularnością. Umożliwiają one innowacyjny trening, który polega na oddziaływaniu wibracjami na poszczególne partie ciała. To doskonały sposób na pobudzenie mięśni do pracy – na podobnych zasadach,  jak ma to miejsce podczas treningu siłowego. Jest wiele powodów, dla których warto podjąć się ćwiczeń. Warto zatem dowiedzieć się czegoś więcej na temat platform wibracyjnych.


Zalety treningów z wykorzystaniem platform

Chcąc wskazać korzyści płynące z treningów z wykorzystaniem platform wibracyjnych, trzeba koniecznie podzielić je na dwa obszary, a mianowicie na fitness oraz rehabilitację. W jednym i w drugim przypadku można wymienić szereg zalet.

W obszarze fitnessu ćwiczenia na platformach wibracyjnych przynoszą następujące efekty:

  • poprawiają samopoczucie psychiczne – po treningu ćwiczący czuje się naładowany pozytywną energią i chęcią do działania,
  • poprawiają kondycję mięśni – trening angażuje do pracy wszystkie części ciała, modelując mięśnie oraz czyniąc je bardziej silnymi i wytrzymałymi; w ramach ciekawostki warto przy tej sposobności nadmienić, iż ćwiczenia na platformie angażują ok. 97 proc. wszystkich włókien mięśniowych,
  • zwiększają elastyczność stawów, więzadeł oraz ścięgien, dzięki czemu lepiej radzą sobie one z różnymi obciążeniami towarzyszącymi codziennym czynnościom; uwaga – trening na platformie nie obciąża stawów, co jest ważną informacją dla wielu osób, szczególnie tych wykazujących skłonności do kontuzji,
  • wzmacniają kości,
  • poprawiają stan skóry – staje się ona bardziej napięta i jędrna oraz mniej podatna na podrażnienia, znika z niej także cellulit,
  • doskonale spalają tkankę tłuszczową, są więc sprzymierzeńcami osób pragnących zrzucić nadwagę,
  • regulują metabolizm,
  • wspomagają pracę układów krwionośnego oraz hormonalnego.

Natomiast w obszarze rehabilitacji trening na platformie przynosi takie oto rezultaty:

  • wspomaga regenerację organizmu,
  • redukuje ból – jest to efekt lepszego krążenia krwi i stymulacji układu nerwowego,
  • oczyszcza organizm z toksyn,
  • pomaga uregulować gospodarkę hormonalną,
  • jest ważnym elementem w profilaktyce osteoporozy,
  • poprawia koordynację motoryczną.

Przeciwwskazania do ćwiczeń na platformach

Mówiąc o korzyściach, jakie przynosi trening na platformie, trzeba koniecznie w tym momencie wspomnieć o tym, że nie każdy może sobie na niego pozwolić. Po pierwsze – nie jest on zalecany osobom poniżej 16 roku życia. Po drugie – istnieją ku niemu pewne przeciwwskazania, które dzielą się na dwie kategorie, a mianowicie przeciwwskazania względne oraz bezwzględne.

Spośród przeciwwskazań względnych należy wymienić m. in.:

  • choroby serca,
  • padaczkę,
  • choroby nowotworowe do 5 lat od wyleczenia, przy czym w ogóle nie wchodzą w rachubę choroby nowotworowe z przerzutami na układ kostno-mięśniowy,
  • spondylozę bez niestabilności,
  • chorobę Parkinsona.

 

Co się zaś tyczy przeciwwskazań bezwzględnych, to w tej grupie znajdują się m. in.:

  • ciąża, połóg oraz okres karmienia piersią,
  • przepuklina,
  • kamica nerkowa,
  • kamica żółciowa,
  • choroba wieńcowa – ćwiczenia są absolutnie wykluczone, gdy ktoś ma wstawione by-passy bądź rozrusznik serca,
  • świeże rany pooperacyjne,
  • choroby zapalne i zakaźne,
  • zakrzepowe zapalenie żył.

Platformy klubowe i domowe

Platformy wibracyjne znajdują zastosowanie zarówno w klubach fitness, jak i w domowym zaciszu. Modele przeznaczone do profesjonalnego użytku są znacznie droższe, co wynika z wymogów, jakie stawia przed nimi częstotliwość oraz intensywność treningów. Urządzenia klubowe są wyposażone w większą ilość funkcji, odznaczają się również większą wytrzymałością i odpornością na uszkodzenia. Na potrzeby domowe z powodzeniem można kupić tańszy sprzęt – ceny takich platform zaczynają się od kilkuset złotych, najdroższe modele kosztują zaś od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko w tym momencie zależy od finansowych możliwości kupującego oraz jego oczekiwań względem treningów. Przykładowe modele, które sprawdzą się w warunkach domowych to: VibroGym Charles Insportline IN3334, Lotos Insportline IN2165-3, Lotos Insportline IN2165-4, YV56 Combo Dual BH Fitness, G225 Tactile Tonic Pro BH Fitness, Tulipe Insportline IN3829, VibroBoost GS Sport Edition BH Hi Power, VibroGym Alex Insportline IN3333. Rzecz jasna najbardziej kalkuluje się zainwestować w porządny sprzęt sygnowany cenioną marką – wszelakie modele „no name” kuszące niską ceną należy natomiast omijać szerokim łukiem.

Platformy przeznaczone do użytku domowego zajmują co prawda znacznie mniej przestrzeni niż np. bieżnie, niemniej jednak niezbędne jest wygospodarowanie określonego miejsca – zwłaszcza, gdy w rachubę wchodzi nieco bardziej zaawansowany pod względem funkcji model. Cała oferta platform wibracyjnych znajduje się w dziale "Platformy wibracyjne".


Rodzaje platform

W poszczególnych modelach platform wibracyjnych dostępnych na rynku zastosowanie znajdują dwa rodzaje platform, co znajduje przełożenie na przebieg treningu. Każda z tych opcji posiada plusy i minusy – poniżej znajduje się ich charakterystyka.

  • Platformy osiowe funkcjonują na zasadach podobnych do huśtawek. Odchylają się z centralnego punktu (pozostaje on przez cały czas w tym samym miejscu) na górę i na dół. Przeciętnie maksymalna odległość od punktu centralnego wynosi 10 mm, ale to zależy od konkretnego modelu. Wprawiona w ruch platforma przywodzi na myśl ruchy, jakie są wykonywane przez biodra podczas jogginu czy spaceru. Tego typu platformy angażują do dość intensywnej pracy większość mięśni, przy czym niebagatelne znaczenie ma to, że wibracje w okolicach głowy zostają zminimalizowane. Do wad platform osiowych należy zaliczyć to, że osoby o niższej masie ciała mogą z nich zjeżdżać, jeśli są one ustawione na najwyższe częstotliwości. Trzeba zatem przerobić kilka wariantów, aby wyeliminować efekt ześlizgiwania się.
  • Platformy liniowe utrzymują się podczas treningu w pozycji horyzontalnej – całą powierzchnią zjeżdżają w dół i unoszą się do góry, z jednakową intensywnością. To gwarantuje stosunkowo stabilną oraz wygodną pozycję podczas ćwiczeń. Sporym mankamentem platform liniowych jest to, że amplitudy oraz częstotliwość są ograniczone. Nie pozwala to na wykonywanie biodrami naturalnych ruchów. Zasada jest zaś taka, że im mniej ruchów wykonuje ciało, tym mniej mięśni jest zaangażowanych w trening. Ponadto taka, a nie inna konstrukcja platformy wpływa na zwiększenie wibracji w okolicach głowy, co na dłuższą metę może się okazać bardzo szkodliwe dla zdrowia.

Efektywny trening – czyli jaki?

Rozpoczynając swą przygodę z platformami wibracyjnymi, trzeba mieć na względzie kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim należy przekonać się czy taka forma treningu spełnia indywidualne oczekiwania. Najlepiej więc udać się do klubu fitness i trochę poćwiczyć. Ponadto nie wolno zapominać o tym, iż dzięki opisywanemu tu urządzeniu można zafundować sobie jeden z czerech rodzajów treningów:

  • masujący,
  • wyszczuplający,
  • rozciągający,
  • wzmacniający.

Aby ćwiczenia przyniosły pożądane rezultaty, należy wykonywać je regularnie 3 razy w tygodniu – jest to absolutnie minimum. Systematyczność to klucz to sukcesu – w niedługim okresie można wyraźnie zauważyć poprawę kondycji i polepszenie samopoczucia. Na jeden trening wystarczy przeznaczyć od 10 do 15 minut. Zalecana długość wykonywania poszczególnych ćwiczeń plasuje się zwykle w przedziale od 30 do 60 sekund. Platforma wibracyjna jest zatem doskonałym rozwiązaniem dla tych wszystkich osób, które nie mają możliwości, by w ciągu dnia wygospodarować czas na długi trening. Zdaniem specjalistów, zaledwie kwadrans na platformie wibracyjnej daje takie same efekty, jak 1,5 godz. ćwiczeń na siłowni. Pojawia się tu jeszcze jedna szalenie ważna uwaga, a mianowicie taka, by pomiędzy poszczególnymi treningami zachowywać 48-godzinne przerwy – odnosi się to w szczególności do intensywnych treningów. Nie wolno dopuścić do przeciążenia mięśni – muszą mieć czas na regenerację.


Trening na platformie – ważne wskazówki

Podczas ćwiczeń należy utrzymywać prawidłową postawę ciała. Warto też przestrzegać kilku wskazówek.

  • Osoby początkujące bądź powracające do ćwiczeń po dłuższej przerwie powinny postawić na mniej intensywne treningi.
  • Należy zaniechać wykonywania ćwiczeń sprawiających ból.
  • Jeżeli podczas treningu jest odczuwalny silny ból mięśni, konieczna jest przerwa.
  • W żadnym wypadku nie wolno pomijać rozgrzewki.
  • Podczas treningu i po jego zakończeniu trzeba uzupełnić płyny – najlepsze są specjalne napoje, które zapobiegają zmęczeniu mięśni.
  • Nie należy „odpuszczać” w końcowej fazie treningu – jest ona bardzo ważna, więc trzeba się do niej solidnie przyłożyć.
  • Do treningów potrzebne jest prawidłowo dobrane obuwie. Jeśli jest złe, ubocznym efektem treningu będzie ból kolan oraz kręgosłupa.

Przykładowe ćwiczenia na platformie

Dobór ćwiczeń na platformę jest uzależniony w głównej mierze od tego, nad którymi mięśniami chce popracować dana osoba. Do wyboru jest wiele pozycji. Poniżej zaprezentowanych jest kilka przykładów.

  • Wzmacnianie i uelastycznianie mięśni grzbietu ramion i przedramion. Modelować je można na wiele sposobów, np. w pozycji natarcia. W tym celu trzeba kucnąć przed platformą w pozycji startowej z bloków. Ręce muszą być rozstawione na szerokość ramion, a ciężar ciała przeniesiony do przodu.
  • Wzmacnianie i uelastycznianie mięśni ud, pośladków oraz prostych mięśni brzucha. Należy przyjąć pozycję z rozstawionymi nogami – w taki sposób, by stopy znalazły się na brzegach platformy.
  • Wzmacnianie i uelastycznianie mięśni piersiowych, grzbietu (górnych), ramion i przedramienia. Ćwiczenie należy wykonywać w lekkiej pozycji przykucniętej z dłońmi rozstawionymi na szerokość ramion, przyłożonymi do platformy.
  • Wzmacnianie i uelastycznianie mięśni ud, pośladków oraz skośnych mięśni brzucha. Ćwiczenie jest wykonywane w pozycji stojącej z rozstawionymi nogami stopami umieszczonymi na brzegach platformy pod kątem ok. 20 stopni. Ciało należy odchylać delikatnie w prawo i w lewo.

Więcej sprzętów do fitnessu znajdziecie Państwo w dziale "sprzęt fitness".

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel