Jak wybrać skakankę?


Jak wybrać skakankę?

 

Na skróty…

 

 

Skakanka jest jednym z najprostszych przyrządów gimnastycznych. Kojarzy się nade wszystko z gimnastyką artystyczną, niemniej jednak odznacza się znacznie wszechstronniejszym zastosowaniem, ponieważ w zasadzie każdy może z niej korzystać na swój prywatny użytek – bez względu na to czy uprawia jakiś sport profesjonalnie, czy też amatorsko. Wybór w zakresie skakanek jest ogromny – warto zatem przyjrzeć się związanym z nim zagadnieniom nieco bliżej.


Zalety ćwiczeń na skakance

 

Zacząć należy od tego, że trening na skakance przynosi wiele korzyści. Jest zatem wiele powodów, dla których opłaca się tego typu ćwiczenia włączyć w swój program treningowy. Oto najważniejsze spośród nich.

  • Skakanka jest sprzymierzeńcem osób pragnących zrzucić zbędne kilogramy – pół godziny intensywnych ćwiczeń to utrata ok. 400 kcal.
  • Skakanie na skakance w ogromnym stopniu poprawia koordynację ruchową.
  • Dzięki omawianym ćwiczeniom zwiększa się sprawność oraz wytrzymałość organizmu, zaś ciało staje się bardziej elastyczne i gibkie.
  • Trening na skakance sprzyja wyrabianiu refleksu, zwinności oraz szybkości.
  • Skakanki są powszechnie dostępne i niedrogie (najtańsze modele można nabyć już za mniej niż 10 zł), a spore urozmaicenie w tym obszarze sprawia, że każdy może znaleźć produkt adekwatny do jego potrzeb oraz możliwości.
  • Efekty widoczne są stosunkowo szybko i to niewielkim nakładem czasowym – na ćwiczenia wystarczy poświęcić zaledwie kilkanaście minut dziennie.

Przeciwwskazania do treningu na skakance

 

W tym miejscu należy koniecznie wspomnieć o przeciwwskazaniach do ćwiczeń na skakance. Powinny ich unikać osoby, które:

·         cierpią z powodu znacznej nadwagi,

·         mają słabe kości i problemy ze stawami,

·         mają schorzenia układu krążenia, włącznie z ostrą niewydolnością serca,

·         mają zaburzoną równowagę.

W razie jakichkolwiek wątpliwości najlepiej skontaktować się z lekarzem i zasięgnąć jego opinii w tej kwestii.


Różnorodność ćwiczeń i prawidłowa technika

 

Wbrew pozorom skakanka pozwala na wykonywanie bardzo zróżnicowanych ćwiczeń takich jak m. in.:

  • podskoki, np. na jednej nodze, naprzemienne bądź z wykrokiem na boki,
  • bieg w miejscu,
  • skakanie do tyłu,
  • skoki z krzyżowaniem skakanki.

Bez względu na to, jakie dokładnie ćwiczenia są wykonywane, trzeba pamiętać o prawidłowej technice. Wiąże się to m. in. z:

  • napinaniem mięśni brzucha,
  • skakaniem na palcach,
  • trzymaniu ugiętych łokci, blisko ciała,
  • wykonywaniem skoków na niedużą wysokość,
  • obowiązkową rozgrzewką.

Rodzaje skakanek

 

Decydując się na zakup skakanki, trzeba mieć jasno sprecyzowane oczekiwania wobec treningu, by wybrać odpowiedni model. W przeciwnym wypadku nie uda się osiągnąć pożądanych rezultatów. W zależności od rodzaju skakanki oferują rozmaite możliwości.

  • Skakanki sznurkowe oraz nylonowe są najlepsze dla tych osób traktujących skakanie wyłącznie jako rozrywkę, której oddają się jedynie od czasu do czasu.
  • Skakanki rzemienne – są polecane osobom uprawiającym wyczynowe dyscypliny sportowe.
  • Skakanki z linki – szybkie modele dedykowane głównie profesjonalistom.
  • Tradycyjne skakanki z PCV – to idealne, szybkie modele dla osób dopiero rozpoczynających swą przygodę ze skakaniem.
  • Skakanki z obciążeniem – przydają się osobom nastawionym na kształtowanie i rozwijanie mięśni ramion oraz klatki piersiowej.
  • Skakanki segmentowe – dość uniwersalne modele, po które sięgają zarówno osoby początkujące, jak i doświadczone w treningach.
  • Skakanki standard speed rope – szybkie skakanki z PCV, których mogą używać osoby w różnym wieku, bez względu na stopień zaawansowania w treningach.
  • Skakanki free style speed rope – bardzo szybkie modele z PCV z wąskimi rączkami, najlepsze dla zaawansowanych osób.

Ważne kryteria zakupowe

 

Kupując skakankę, należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak:

  • długość skakanki – odpowiednią długość mierzy się w ten sposób, że staje się obiema stopami w jej centralnej części i podnosi uchwyty do góry, powinny sięgać do pach,
  • uchwyty – powinny być stosunkowo miękkie i wykonane z antypoślizgowego materiału, np. ze specjalnej pianki,
  • dodatkowe opcje, o ile takowe są potrzebne, np. licznik obrotów.

Przykładowe modele skakanek

 

Poniżej przedstawionych jest kilka przykładowych modeli skakanek dostępnych w polskich sklepach wraz z krótką charakterystyką.

  • Skakanka Speed Rope Sapphire – model o długości 320 cm, ze specjalnymi gwintami do regulowania długości oraz z systemem obrotowym.
  • Skakanka z linką stalową Speed BK 138 Body Sculpture – model o długości 275 cm, z łożyskowanymi uchwytami i ze stalową linką w plastikowej otulinie.
  • Skakanka bawełniana z drewnianymi uchwytami FISK1G Allright – z dwoma łożyskami kulkowymi, łatwa do przechowywania, ze sznurkiem, który nie skręca się i nie plącze.
  • Skakanka skórzana z obciążnikami SK 535 Body Sculpture – model o długości 275 cm, z łożyskowanymi uchwytami, z uchwytami pokrytymi miękką pianką, z odważnikami wkręcanymi w uchwyt (każdy z nich waży 140 g).
  • Skakanka szybkościowa RE-21081 Reebok – nylonowy model z prostym mechanizmem regulacji umożliwiającym dopasowanie długości skakanki do wzrostu użytkownika.
  • Skakanka Whizzer 81241 Spokey – model o maksymalnej długości linki 280 cm (długość linki można regulować), o ergonomicznych uchwytach i niewielkiej wadze.
Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Zamknij
pixel